Hoe verklaart het Higgs-deeltje massa?

Vroeger dacht ik dat higgs deeltjes, deeltjes zijn waaruit protonen en neutronen o.a. bestaan. Dit gaat helaas niet op, ze zijn (volgens het laatste nieuws) veel zwaarder. Maar hoe zit het dan wel?

1K
Dat is nu nog juist de vraag , de deeltjes afzonderlijk hebben geen massa , maar samen wegen ze iets ? Door het mogelijke Higgs deeltje . En dat geldt voor alle materie . Niet dat ik dat snap , of doorgrond . Maar pas op dit ook een media gedoe , om de Europese politici toch het belang van onderzoek , onder de neus te drukken , en ja waar om € subsidie . Nogmaals niemand die het weet . Wel heel veel theorieën , wel spannend .
Voor een punt of komma moet geen spatie Kapperkort, alleen erna.

Ik zal niet zo ver gaan mijzelf expert te noemen op dit gebied, maar heb in het nieuws en in tijdschriften inmiddels wel een duidelijk beeld gekregen van het idee:

Het Standaardmodel van de deeltjesfysica is in de vorige eeuw opgesteld om een hele hoop waarnemingen en theorieën te verenigen tot één theorie van 'alles wat we al weten'. Dit is de beste benadering van de begeerde 'Theorie van Alles' die op den duur de hele natuur moet verklaren.
Er zaten helaas twee grote gaten in. De eerste was en is de zwaartekracht. Die wil zich maar niet laten verklaren in de kwantummechanica en blijft zodoende nog even buiten beschouwing. Het tweede euvel was massa. Het was inmiddels duidelijk bepaalde deeltjes massa hebben en andere niet, maar het was allerminst duidelijk waarom deeltjes verschillende massa's hebben.
Naast theorieën als supersymmetrie, kwam Peter Higgs begin jaren '60 met het volgende idee: Wat als er in het vacuum van de ruimte een veld bestaat waar deeltjes zich doorheen moeten bewegen? Sommige deeltjes doen dit met het grootste gemak, en anderen hebben echter flink wat weerstand te verduren.
Eén manier om je dit voor stellen is door je een groot publiek bij een popconcert in te beelden. Jij beweegt met het grootste gemak door het publiek, maar de popster wordt van alle kanten belaagt door fans en beweegt zich een stuk moeilijker door het publiek.
In de kwantummechanica hoort bij dit veld natuurlijk een deeltje dat de kracht overbrengt. (Daar houden ze niet van velden, maar willen ze alles in deeltjes uitdrukken, want dat moet op die schaal.) Het bijbehorende deeltje werd het Higgs-deeltje en de race was begonnen om die te vinden.
Nu is het niet mogelijk om het Higgsdeeltje uit het vacuum te plukken en te bekijken. Maar het is wel mogelijk om andere sub-atomaire deeltjes te laten botsen, in de hoop dat er een Higgsdeeltje onstaat. Dat deeltje valt vervolgens uit elkaar, maar je weet niet zeker in welke deeltjes hij vervalt.
Nu is het de kunst om de botsing goed te laten verlopen, vervolgens goed te voorspellen hoe het Higgs deeltje zal vervallen, en die restanten waar te nemen. Je kunt je wel voorstellen dat dat, ondanks het wonderbaarlijke apparaat in Geneve, een hele klus is.
Ik heb je antwoord gelezen omdat ik het zelf ook interessant vind; maar mag ik vragen of ik het goed begrijp: het Higgs-deeltje is dus een deeltje dat overal in de lucht een veld vormt dat andere deeltjes een zekere weerstand geeft bij het bewegen?
Wat ik mij ook afvraag, is het higgs-veld dan homogeen?
Dat is allebei in grote lijnen correct.
Een deeltje hoeft niet per se te bewegen.
het Higgs-veld wordt hierdoor plaatselijk verstoord en er treedt symmetriebreking op. Hierbij kan een Higgs-deeltje ontstaan.
Bij mijn weten is het veld homogeen.

De onderdelen van protons zijn quarks. Echter: die zijn op hún beurt weer samengesteld uit nog kleinere deeltjes die door een geleerde al: "...het lijken wel psychische deeltjes te zijn?" na een spuitend incident van een éénmalige voltreffer en sommige deeltjes er met 24 malen van de lichtsnelheid vandoorgingen maar nog hogere snelheden konden de detectoren van dat betreffende station niet aan. In Nature stond dan ook een pracht van een cartoon waarop meneer god op een wolkje gezeten een lange neus trekt naar een groepje geleerden om een baaierd van een fontein en hun haren uit hun ringhoofd eruit trekken.
Omdat de voltreffer niet herhaalbaar bleek was dit de aanleiding tot de bouw van de Cern in Zwitserland en hoopt men het zg. "god-deeltje" te kunnen terugvinden.

Neutronen zijn samengesteld door 1 gewone electron en 1 positron en zijn scheidbaar door Gammastraling.
Beide, zowel electronen als positronen bevatten inderdaad 2 helften: een magnetisch deel en een elektrisch deel die splijtbaar zijn tot elk een aparte foton.
Een foton is een lichtdeeltje, ofwel een stukje elektromagnetische golf.
Het is dus voorlopig nog maar de vraag of het Higgs- of ook wel "god-deeltje" ooit binnen neutronen en electronen gevonden kan worden want we hebben het hier over straling - het zou dus kunnen maar is grote speculatie. Voorlopig worden allèèn anti-protonen bestookt en die moeten ook nog eens apart gefabriceerd worden en dan bewaard in een kleine Tokamak.