Hoe kan er energie vrijkomen door hydrolyse van ATP in een cel?

Ik heb gelezen dat door hydrolyse van ATP in de mitochondriën van een cel energie vrijkomt doordat er een elektrostatische afstoting van van negatief geladen O atomen in fosfaat groepen plaats vind. Hoe werkt dat? En hoe kan er dus energie vrijkomen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

Alle organische verbindingen zijn verbindingen waar energie uit te halen valt als ze worden verbroken. Om organische verbindingen te maken heb je energie nodig uit andere chemische verbindingen of licht. De verbindingen zijn metastabiel, waardoor ze alleen uit elkaar vallen door de actie van enzymen. ATP is een organische stof die specifiek gebruikt wordt om energie vrij te maken of op te slaan, en valt relatief gemakkelijk uit elkaar. ATP kun je zien als een soort geld dat enzymen kunnen gebruiken om organische verbindingen te maken, ionenconcentraties binnen en buiten een membraan verschillend te krijgen en voor spiercontracties en weer kunnen produceren bij het afbreken van chemische verbindingen.
De energie bij ATP hydrolyse is inderdaad gedeeltelijk vanwege de elektrostatische afstoting tussen de fosfaatgroepen. De elektrische kracht kan arbeid verrichten als de binding wordt verbroken. Een andere reden is de grote hoeveelheid resonantie in het resulterende ortofosfaat-ion.