Hoeveel structuurformules hebben C3H8, C4H10 en C5H12?

Ik denk dat dit het is:
C3H8 heeft 1 structuurformule (SF) nl. CH3-CH2-CH3
C4H10 heeft 2 SF nl. CH3-CH2-CH2-CH3 en 2-methylpropaan
C5H12 heeft 3 SF nl. CH3-CH2-CH2-CH2-CH3, 2-methylbutaan en 2,2-methylpropaan (of neobutaan).
Klopt dit?

PS Is er een regel voor het aantal structuurformules van een alkaan?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
8.8K

Het beste antwoord

Hoi DdA29,

ik denk dat je de isomeren bedoelt. C3H8 = propaan en dat heeft slechts 1 isomeer (1 mogelijkheid voor de keten). C4H10 = butaan heeft er twee, namelijk alle C-atomen op een rijtje en een aftakking op het middelste C-atoom (van daaruit kun je dan dus naar 3 verschillende C-atomen toe). C5H12 = pentaan heeft er 3, namelijk de configuratie waarbij je vanuit het centrale C-atoom naar 4 kanten een ander C-atoom bereikt; die met een rechte keten van 5 atomen; en die waarbij je een vertakking hebt bij het 2e of 4e C-atoom (maar die zijn niet gemerkt, dus zijn zij hetzelfde). Realiseer je, dat wanneer je te maken zou hebben met propanol, butanol of pentanol (waarbij je dus een -OH groep hebt) het aantal mogelijkheden ineens veel groter is. (bijv. propanol-1 versus propanol-2, etcetera).