hoe lang duurt het om brons te smeden te maken en bewerken?

ik had een zoek opdracht gekregen
maar ik kan het niet vinden
wie weet hoe lang het duurt?
ik zou het graag willen weten

antwoord hier onder
hopelijk weet één van jullie het

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.9K

Het beste antwoord

Ik heb zelf een cursus bronsgieten gedaan, heel leuk.

Brons smeed je niet zo zeer als een smid dat doet met ijzer. Brons giet je in een mal.

Je maakt eerst een " positief" uit was (cire-perdu/verloren wastechniek). Die pak je in met gips en m.b.v. kippengaas en een mix van kattenbakkorrels en gips, maak je er een mooie cocon van, met de gietopening aan de onderzijde.

Dan stop je de mal in de oven en laat het ca 12 uur verhitten.

Daarna begraaf je de mal maar zo dat de gietopening net boven de grond uit komt.

Dan moet je in de oven het brons gaan smelten in een zgn " smeltkroes", de duur is afhankelijk van de samenstelling van het brons.

Vervolgens giet je het brons m.b.v. een gietbeugel in de mal.

Afhankelijk van de samenstelling minimaal een half uur wachten.

Dan kan je de mal stukslaan en je beeldje is dan daar.

Vervolgens kan je het beeldje dan nog " patineren" (kleurtje geven d.m.v. zuurbad) en "ciseleren" (textuur geven d.m.v. een hamertje)

Dus al met al, afhankelijk van hoe groot het te maken voorwerp is, ben je er minimaal 24 uur mee bezig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dankje had ik nodig

Andere antwoorden (1)

Brons wordt gegoten.

Toegevoegd na 52 seconden:
Bronzen voorwerpen, van heel kleine tot heel grote, worden gegoten volgens de bronsgiettechniek. Kerkklokken zijn (net als vele standbeelden) vrijwel altijd van brons. Kerkklokken hebben in verhouding met ander gegoten bronzen voorwerpen (10%) een hoger percentage aan tin (20%).

Toegevoegd na 15 minuten:
Als je op de link kijkt zie je meer informatie over brons. Daar zie je dat het een legering is tussen kopen en tin (tin ca. 10-30%)

Hoe lang dit exact duurt zou ik niet durven zeggen. Is afhankelijk van erg veel factoren (grootte van je object, heb je wel of geen mal (moet deze nog worden gemaakt), enz enz.)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oke maar weet je ook hoe lang alles duurt?
om het te maken enzo want ik heb nodig