Kan een reactie met H3O+ een evenwichtsreactie zijn?

H3O+ is een sterk zuur. Als ik dit zuur laat reageren met sulfaat SO42-, dan ontstaan HSO4- en water. Er staat dat dit een evenwichtsreactie is, maar waarom?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
4.5K
Cryofiel
7 jaar geleden
H3O+ is geen zuur. H3O+ is de component van een zuur die ervoor zorgt dat het zuur zijn zuur-eigenschappen krijgt.
erotisi
7 jaar geleden
Als 2 H2O net zo makkelijk gevormd wordt als H3O+ en OH- dan kan het goed zijn dat SO42- net zo makkelijk met H3O+ reageert als dat H3O met OH- terug reageert. Dat dat in evenwicht is, is even gissen, maar ik vermoed dat de elektronegativiteit van OH- en SO42- voor wat betreft de protonatie ongeveer hetzelfde zal zijn. Maar ik laat me graag corrigeren
Cryofiel
7 jaar geleden
@erotisi, ook een reactie die voor 95% aan de ene kant zit en voor slechts 5% aan de andere kant wordt een evenwichtsreactie genoemd.
Thecis
7 jaar geleden
Elke zwak zuur vormt een evenwicht met H30+ als component

Het beste antwoord

Jazeker, elke oplossings-"reactie" met een zwak zuur is een evenwicht.

Neem als voorbeeld azijnzuur.
CH3COOH + H2O <--> CH3COO- + H3O+
In BINAS staan talloze voorbeelden.

Echter, wanneer je een reactie hebt waarbij H3O+ wordt weggevangen (bijvoorbeeld, druppel HCl op calciumcarbonaat (CaCO3), dan lost het calciumcarbonaat op (wordt Ca2+ ionen + H2O en CO2) en verdwijnt de H3O+.

Maar als je NaCH3COO oplost in water, krijg je Na+ ionen en CH3COO- ionen. Die laatste zal een evenwicht in water krijgen waarbij ook H3O+ ionen bij betrokken zijn (ondanks dat je ze niet in eerste instantie toe voegde). Voeg je alsnog HCl toe (ofwel H3O+ en Cl-), dat hou je nog steeds het evenwicht van azijnzuur, maar verschuift het evenwicht naar de linkerkant.

Toegevoegd na 7 uur:
De vraag onvoldoende gelezen. De vraag die je onder de titel vraagt, is waarom H2SO4 een evenwicht aan gaat wanneer het opgelost is. (of je nu H2SO4 oplost of een ander sterk zuur pakt en sulfaat toe voegt, dit is hetzelfde).
In het geval dat je vraagt, krijg je HSO4- + H2O <--> SO4(2-) + H3O+
Maar waarom? Het antwoord hierin is eigenlijk heel simpel, maar een beetje tegen-natuurlijk. Het is namelijk omdat HSO4- een zwak zuur is en een zwak zuur gaat altijd in evenwicht met water.

Bij H2SO4 spreken we van een sterk zuur. Maar het is 2-waardig.
De eerste stap is:
H2SO4 + H2O --> HSO4- + H3O+ (deze gebeurt volledig, evenwicht heel sterk naar rechts)

De tweede stap (HSO4- is een veel zwakker zuur):
HSO4- + H2O <--> SO4- + H3O+ is een evenwicht.
Thecis