Ik begrijp dat atomen niet hetzelfde zijn. Dan is mijn volgende vraag... Dan moeten atomen ook een soort van DNA hebben?

Toegevoegd na 8 minuten:
Soort van DNA bedoel ik mee... Dat wanneer iets verschillend is dat er een opbouw. Elk atoom heeft een opbouw. Geloof dat ik anders het goudatoom kan gebruiken om een bloemkool te bouwen.

Toegevoegd na 19 uur:
Ik begrijp de quarks enz.. Los van de moeite die het kost om te brouwen naar een bloemkool. Een atoom heeft een nummer. Het heeft een nummer omdat het een andere opbouw heeft. Die opbouw bedoel ik met DNA. Een atoom komt tot stand door de opbouw. Een goudatoom is uniek want het heeft die ene specifieke opbouw. Ga je rommelen in de opbouw dan krijg je ander soort materiaal... Heb ik het goed? Of zit ik nu helemaal op de verkeerde weg?

Toegevoegd na 2 dagen:
Wanneer ik het antwoord van Cryofiel begrijp is goud dus altijd aanwezig? In feite is dus alles te koop en alles heeft zijn prijs. Nog een aanvulling op mijn vraag... Dat is de theorie? Of is het in de praktijk al mogelijk ondanks het zeer moeilijke, kostbaar en niet rendabel proces?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Sorry, maar je redenering bevat een fout. Je gaat ervan uit dat er "iets" is dat de opbouw bepaalt. Dat "iets" noem je dan DNA.

Voor levende cellen heb je gelijk. Daarin zit DNA. Dat DNA schrijft voor welke aminozuren op welke manier aan elkaar moeten worden gekoppeld om eiwitten te maken. Die eiwitten besturen vervolgens de groei van de cel, en ze bepalen hoe de cel functioneert, wat de cel doet. Op die manier bepaalt dus het DNA (via de eiwitten) hoe de cel wordt opgebouwd.

Voor atomen is dat anders. Een atoom bestaat uit een atoomkern met protonen en neutronen, en om die kern heen cirkelen elektronen.

De atoomsoort wordt bepaald door het aantal protonen. Elk proton is precies hetzelfde als elk ander proton. Dus om een goudatoom te maken, hoef je alleen maar het juiste aantal protonen bij elkaar te doen. Voor goud zijn dat er 79.

Dus doe 79 protonen bij elkaar (en het bijpassende aantal neutronen), en je hebt een atoom goud. Daar is verder geen bouwvoorschrift voor nodig.

Neem een atoom met 78 protonen in de kern (dat is platina), doe er een proton bij - en je hebt goud. Vanzelf. Zonder voorschrift. Dus zonder dat er zoiets als DNA nodig is.

Levende cellen hebben hun DNA ook nodig om de informatie door te geven aan hun nakomelingen. Atomen hebben geen nakomelingen.

Het atoomnummer, dat jij noemt in je toelichting, zegt dan ook niets over de bouw van het atoom. Het atoomnummer is simpelweg het aantal protonen in de atoomkern. Gewoon een kwestie van tellen.

Aangezien elk atoom met 79 protonen in de kern een goudatoom is, heeft goud het atoomnummer 79. Van een "opbouw" is geen sprake. Plastisch gezegd: "plemp 79 protonen bij elkaar, paar neutronen erbij om de boel aan elkaar te lijmen, goed aanstampen, en je hebt goud".
Cryofiel
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooie en goede uitleg en helemaal correct. +1

Andere antwoorden (5)

DNA is verbonden met leven. Atomen zijn de kleinste bouwstenen (nou ja, er zijn nog wel kleinere, maar voor het idee) van levende en dode materie. De atomen zelf leven niet en bevatten dus geen DNA. Ook geen soort van DNA.
AWM
14 jaar geleden
Een atoom is het kleinste deeltje van een scheikundig element wat nog de eigenschappen van dat element heeft.

DNA hebben alleen levende wezens. Het atoom heeft dus de eigenschappen van het scheikundig element.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik snap wat je zegt... Protonen, neutronen en elektronen hebben allemaal dezelfde deeltjes, namelijk quarks waaruit ze zijn opgebouwd... Geen DNA maar quarks of wellicht nog kleinere deeltjes... Namen als Strangeness, up, down, zijn wellicht nog elementairder, daaruit is alle massa opgebouwd... En ja als je dat allemaal zou kunnen scheiden en weer op kunt bouwen zou je van goud een bloemkool kunnen maken in theorie...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Atomen ijn opgebouwd uit particles. (deeltjes) Het scheiden of samenbrengen van particles kost energie. Voel maar eens hoe moeilijk het is om twee magneten uit elkaar te trekken.

Iedere combinatie van particles is een atoom. In dat geval heb je geen bouwtekening nodig: het is altijd goed. Het hele gebeuren wordt begrenzd door de benodigde energie. De eerst paar atomen zijn ontstaan tijdens de oerknal. De rest van de ons bekende atomen zijn ontstaan door de krachten die vrijkwamen bij het uit elkaar proffen van sterren: de supernova's. Dus onze zuurstof (twee atomen zuurstof die zijn getrouwd -> O2) is ontstaan op de een of andere ster, die uit elkaar is geplofd, dus ook ons water H2O2( een koppel watersoif atomen getrouwd met een koppel zuurstof atomen)

De energie van een onploffende ster is nodig voor het maken van nieuwe atomen, en daarom zijn er niet meer dan er nu zijn.

In het originele atoom, waar het hele heelal vol meer zit H (waterstof) zitten alle elementaire deeltjes die je nodig hebt om alle andere atomen te kunnen bouwen. Iedere combinatie is goed, dus nogmaals geen bouwtekening of DNA benodigd.

Toegevoegd na 1 week:
Ja, n,a,v, jouw laatste uitbreiding, ze maken al een hele reeks atomen die in wekelijkheid niet bestaan. Gewoon door de systematiek te volheben

Toegevoegd na 1 week:
volheben = volgen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Atomen van dezelfde stof zijn precies gelijk aan elkaar. Ze kunnen geen verschillende eigenschappen hebben, omdat atomen juist de kleinste delen zijn van een stof die de eigenschappen van die stof hebben. Het atoomnummer is daarom de ultieme beschrijving van het atoom. Specifiekere/individuele kenmerken heeft het niet.