Wat te doen als je te oud en/of krakkemikkig bent, en je wordt door een heftig onweer overvallen terwijl je in de open natuur vertoeft?

op je hurken zitten met de benen bij elkaar gaat het niet worden....
is zitten op je knieen of je gat ook goed?

1.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoevaak is een oud krakkemig persoon (alleen) in de natuur, als er storm op komst is (dit zie je meestal wel aankomen)
Rieneke1
12 jaar geleden
nou ik ben 54, en nog niet al te krakkemikkig, maar een hurkzit hou ik echt niet lang vol!
en zat senioren die nog lekker gaan fietsen hoor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad rieneke, hurkzit hou ik ook niet lang meer vol, hoor. Eigenlijk toch al een beetje krakkemikkig :)))
ItisILeClerc
12 jaar geleden
als ik oud en krakkemikkig ben maak ik m'n vinger nat, steek hem zover mogelijk in de lucht en hoop ik dat de bliksem me weet te vinden

Het beste antwoord

Ik zou gewoon zo snel mogelijk naar huis gaan. Rechtop in een open veld / lopend loop je wel wat meer risico dan gehurkt in een open veld, maar je loopt het risico wel korter.

In mijn belevingswereld is een kleiner maar langer risico net zo erg als een korter groter risico.

Daarnaast is in de regen op je hurken of op je kont erg oncomfortabel als je oud en krakkemikkig bent. Je wordt bovendien koud en nat. Lekker naar huis en in een warm bad.....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

je eigen zo klein mogelijk maken.zitten op je achterwerk met opgetrokken knieen.ver weg van bomen en alles wat hoger langer is dan je zelf
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En wat als je dat niet kan?? Omdat je zoals de vraag al stelt. oud en krakkemikkig bent??
Cryofiel
12 jaar geleden
In een bos ben je veilig. Het is pas gevaarlijk als je vlak bij de *enige* boom in een open vlakte bent, of als je in een boomloze open vlakte bent.
Het is belangrijkom je zelf zo klein mogelijk te maken,hoe je dat doet maakt niet zoveel uit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De bedoeling is dat de inslag niet via je hart kan (als je wordt geraakt). Dus als je handen en voeten aan de grond hebt ben je zeker zuur.

Meestal zijn het flinke klappen dus als je met je billen op de grond zit, zit je hart daar toch wel vlakbij

Het voordeel van staan is dat door de lengte van je benen de vitale onderdelen redelijk "hoog en droog" zitten.

Echter je moet de afweging maken tussen bukken en de kans op geraakt worden zo klein mogelijk maken en rechtop staan, met HOPELIJK (er is geen garantie) minder schade

Ik zou zo snel mijn oude benen me konden dragen me op ca 25 m afstand van iets hoogs proberen te begeven en dan het toch al kromme lijf voorover buigen en duimen dat het goed gaat

Toegevoegd na 7 minuten:
ha ha, nog een aanvulling, klinkt een beetje idioot maar het principe is waar. Zorg dat je altijd met een rol kippengaas op stap bent. Vorm die zo snel mogelijk tot een soort kooi en ga daar in staan.

Dan heb je je eigen kooi van Faraday gemaakt en die zou je moeten beschermen, zie link

ps ik lees even die link en mogelijk zijn de mazen van kippegaas te groot, wie durft het uit te testen?
amigo
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
:) wat een leuk antwoord!
Cryofiel
12 jaar geleden
Helaas wel een fout antwoord. Het klein maken is bedoeld om de kans dat je geraakt wordt, te verminderen. Dat heeft echter alleen zin als jij het hoogste voorwerp bent - met andere woorden, klein maken is alleen zinvol als je in een open veld staat. Naast het klein maken, moet je je voeten zo dicht mogelijk bij elkaar zetten. En, als je op je handen moet steunen om niet om te vallen, om ook je handen zo dicht mogelijk bij je voeten te zetten. Sta je (overdreven voorbeeld) wijdbeens, en slaat de bliksem op 50 meter afstand in, dan heb je van die inslag zelf geen last (nou ja, je zult wellicht tijdelijk doof zijn). Maar de elektriciteit verspreidt zich vanaf het inslagpunt door de aarde. Dicht bij het inslagpunt loopt er dus een enorm grote stroom door de grond. Sta jij wijdbeens, dan heb je kans dat een deel van die stroom vanuit de grond via je ene been omhoog gaat, en via je andere been terug omlaag de grond in. Op 25 m afstand van iets hoogs gaan staan en dan gaan bukken is dus zinloos. Je kunt net zo goed rechtop staan als je toch al naast een hoog iets staat. Veel belangrijker is, dat je je voeten vlak naast elkaar zet. Ook dat kippengaas zal niet werken. Je, wel als de bliksem op enige afstand inslaat - maar ook dan geldt hetzelfde probleem van de elektrische stroom die zich door de grond verspreidt vanaf het inslagpunt. Een kooi van Faraday houdt welk elektrische en magnetische *velden* tegen, maar geen elektrische *stromen*. Dat is ook meteen het probleem bij een directe inslag. Het leeuwendeel van de stroom zal door het kippengaas gaan. Maar dat is zo dun, dat een deel van de stroom ook door jou zal gaan. Dat geldt zeker wanneer het kippengaas smelt door de hitte. Die hitte is overigens ook een probleem. Het kippengaas houdt de hitte van een blikseminslag niet tegen, dus je zult sowieso fikse brandwonden oplopen - als je de overige effecten van de inslag al overleeft.
amigo
12 jaar geleden
dat gaas niet helemaal serieus hoor, het was alleen dat ik aan faraday dacht en omdat je wandelend op de hei geen auto bij je hebt.....
hopelijk gaat niemand dat doen want inderdaad werkt het ook als metalen geleider.
ging er van uit dat niemand gelooft dat een strompelende bejaarde een rol gaas mee gaat nemen
amigo
12 jaar geleden
voor de rest staat het er mogelijk krom als je het anders leest maar volgens mij moet je inderdaad de afweging maken of je ZELF het hoogste punt in de omgeving bent of je richting een ander hoog punt begeven waar de kans groter is dat het dan DAAR inslaat. Die 25 meter was een beetje uit het blote hoofd maar ik dacht wel eens gelezen te hebben dat je dan ongeveer goed staat. Ga je te ver weg ben je zelf weer het hoogste punt
Cryofiel
12 jaar geleden
Waar het mij om ging was dat het niet voldoende is al je zelf niet het hoogste punt bent. De bliksem slaat dan wel in het hogere punt in, maar zal zich vanaf daar wel via de aarde in alle richtingen verspreiden. Er loopt dus een enorme stroom door de grond. Dat is de reden dat je je voeten tegen elkaar aan moet houden. Doe je dat niet, dan kan een deel van de stroom door jou heen gaan lopen.
amigo
12 jaar geleden
mee eens
Wie in het open veld wordt overvallen door onweer en niet tijdig wegkomt kan zich het best zo klein mogelijk maken, door op de hurken te gaan zitten.

Als je niet meer op je hurken kan zitten, heb je twee mogelijkheden:
*Je moet je dan maar zo ver mogelijk voorover bukken, zodat je toch kleiner wordt. Belangrijk is, dat de voeten tegen elkaar gedrukt moeten zijn. Bij een inslag in de buurt loopt de stroom dan onder de voeten door, in plaats van een weg te kiezen door het lichaam.
Of:
*Ga op je knieën zitten en buig voorover met je hoofd omlaag. Ga niet plat op de grond liggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Schuil in geen geval onder een boom: als de bliksem in de boom slaat kan er bijvoorbeeld een tak op je vallen! Ga ook niet op de grond liggen, dan kan de stroom op je lichaam overspringen. Heb je niets in de buurt waarin je kunt schuilen, ga dan op je hurken zitten. Je bent dan voor de bliksem een weinig interessante prooi. Let echter wel op je omgeving. De bliksem slaat over het algemeen in op het hoogste punt en als jij je net in dat ene hutje op de hei bevindt, dan zal dat het hoogste punt zijn en kun je beter buiten gaan zitten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Door mijn ervaring met enorme spanningen en (dus) lange vonken/bliksems, is de plaats van blikseminslag behoorlijk onvoorspelbaar!

Zelfs met een goede geleider in de buurt slaat de bliksem soms op een veel onlogische plaats in.

Het je klein maken, (gehurkt, NIET op je zitvlak in het water gaan zitten en je klein en bol maken, heeft ook te maken met het feit dat bolvormige lichamen minder gaan sproeien bij hoogspanning.

Die pakweg een meter hoogtewinst bij het hurken is veel minder belangrijk dan dat je als een geleidende "staaf"
in de kale ruimte staat.

Juist het bol maken levert het echte voordeel, omdat je veel minder snel gaat "sproeien" zal eer minder snel een streamer (hoofdontlading) via jou ontstaan dan wanneer je rechtop loopt.

Daarom is een paraplu met een spitse punt bij onweer vragen om moeilijkheden.

dat je kletsnat wordt is eigenlijk een voordeel, losse vezels plakken aan je lichaam en voorkomen ook het eerder genoemde sproeien (st Elmsvuur) wat (zeer) kort aan de inslag vooraf gaat.
Dus klein maken en voeten naast elkaar zonder verder de grond ter raken en een bolle rug trekken maakt het moeilijk dat de lucht door jou (w vorm) ioniseert ter voorbereiding van de blikseminslag.

DAN HET VOLGENDE:

wordt iemand door de bliksem geraakt dan kan het hart stoppen (en dus ook de ademhaling).
Na enige minuten start het hart meestal vanzelf weer, maar de ademhaling niet.

dan overlijdt de getroffene alsnog door zuurstoftekort.
Het is zeer nuttig iemand die door de bliksem getroffen is te beademen, start het hart dan weer, dan is een leven gered.

Met deze aanpak is de kan dat je een bliksemontlading overleeft vrij groot!!

Controleer bij deze specifieke reanimatie dus regelmatig op hartslag, door onjuiste hartmassage (als het hart dus weer is gaan kloppen) kan ook dat schadelijk zijn.