Als je uitgaat van een schommel die hangt aan stalen buizen, dan is dat theoretisch mogelijk. Het moet zelfs mogelijk zijn om de schommel in zijn hoogste punt in rust te brengen.

Toegevoegd na 2 minuten:
(Hier een leuk en stoer filmpje dat wel passend bij deze vraag is, al is dit niet de normale schommel ;): http://zurevla.nl/2008/12/19/over-de-kop-op-schommel/ )
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij kan je daar wel aan rekenen zonder luchtweerstand.
We gaan er van uit dat het touw van de schommel 1,5 m lang is
Fmpz = Fzw
Mv^2/r = mg
Mv^2 = mgr
V = wortel(mgr/m)
V = wortel(1,5 x 9,81)
Reken maar uit en kijken of je Zonder hulpmiddelen die snelheid kan halen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja hoor dat kan, kijk wel uit dat wanneer je over de kop gaat dat je niet uit de schommel valt, anders heb je een groot probleem.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het nadeel is dat je , als de schommel de hoogte van de ophanging heeft bereikt, je zelf door beweging geen energie meer kan winnen door de schommelbeweging.
De luchtweerstand en de wrijving en niet te vergeten de aantrekkingskracht van de aarde zelf belemmeren dus na het halen van een bepaalde hoogte de mogelijkheid hoger te gaan.
Dus kun je bij een gewone schommelconstructie zonder verdere aandrijving dan je zittend in de schommel kunt veroorzaken , volgens mij niet over de kop gaan (daarmee bedoel ik een volledige rondgang maken).
Dus kan het volgens mij niet.

Toegevoegd na 5 minuten:
Ik heb het in mijn jeugd overigens wel fanatiek geprobeerd

Als je dan op het hoogste punt stil zou kunnen staan zou je door de slapte van de touwen met je hoofd naar beneden donderen, gelukkig dus maar dat het met een gewone touwschommel niet kan.
Ik denk dat dit speelattribuut dan ook al eeuwen uit de (speel)tuin verbannen zou zijn, op je hoofd landen is redelijk slecht voor hersenen en nek, om over de rest maar te zwijgen....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De mythbusters hebben het geprobeerd. Zie link.

Het kan, maar het is niet makkelijk, uiteindelijk vonden ze een circusartiest die het kon.

It is possible to do a 360° loop on a rigid-arm swingset.

confirmed

A seventh generation circus performer confirmed the myth by doing a 360° loop while Tory, Kari and Grant observed. The others were not able to do the loop, as it consumes a lot of energy.