Kan je vitamine zien?

Zo'n beetje iedereen heeft het er over. En niemand heeft ze gezien. Kan je vitamine zien? Wat maakt een vitamine een vitamine? Is het een minuscuul celletje? Als het bestaat moet je het toch ook kunnen zien?

Toegevoegd na 5 minuten:
Zo ja hoe ziet dat er dan uit?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

1 watermolecuul kan je ook niet zien, maar dat bestaat toch echt. En datzelfde geldt voor vitaminen, een heel klein beetje is te weinig om te zien, maar als je er genoeg van bij elkaar doet zie je het wel. Een glas water zie je echt wel.. en toch zijn dat (bijna) alleen maar watermoleculen.

Toegevoegd na 9 minuten:
bijna vergeten je tweede deel van de vraag:
Vitamines zijn chemische verbindingen die onmisbaar zijn voor het lichaam. Ze spelen een rol bij de groei, het herstel en het goed functioneren van het lichaam. Ook zijn ze belangrijk voor een goede gezondheid. Vitamines komen van nature voor in onze voeding. Het lichaam maakt ze niet of onvoldoende zelf.
Er zijn dertien vitamines: vier vetoplosbare vitamines en negen wateroplosbare vitamines.
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Een vitamine is een molecuul dat dus is opgebouwd uit een aantal atomen. Deze kun je omdat ze zo verdomde klein zijn niet zien, maar vaak kun je bepaalde stoffen wel aantonen d.m.v. een reagens.

Lucht zie je ook niet, maar ik denk dat je blij ben dat het er toch is. Anders was het zo afgelopen.

Toegevoegd na 40 minuten:
Zoals, ik al zei: Lucht bestaat ook en dat "zie" je ook niet.

Indien je het onder een super sterke mircoscoop zou leggen zou je precies kunnen zeggen hoe het eruit ziet. Naar mijn weten kan er nog niet op molculair niveau gekeken worden (correct me if I'm wrong).

Echter kan er ook bepaald worden aan de hand van "aantrekking en afstotingskrachten" van de moleculen hoe ze in een 3D afbeelding t.o.v. elkaar zouden liggen. Hiervan zijn wel afbeeldingen. Bij de bijlage heb ik een voorbeeld gedaan van Vitamine A. Daar staat een 2D en een 3D weergave van een Vitamine A molecuul.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Naar mijn weten kan er nog niet op molculair niveau gekeken worden (correct me if I’m wrong).
Volgens mij kun je met een elektronenmicroscoop héél ver inzoomen en misschien nog wel moleculen zien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij moleculen niet..
Not sure
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jazeker wel. Ooit eens een chromosoom gezien? Dat is bijna 1 molecuul. Google gaf ook dit: http://www.kennislink.nl/publicaties/enkel-molecuul-superscherp-in-beeld
Nou is het wel de vraag of je het nu echt ziet. Het is niet zo dat er mooie bolletjes en mooie kleuren zijn. Maar dit is wel dicht in de buurt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
whaha chromosoom is bij lange geen molecuul. Elke "lettertje" (biologisch gezien) is een heel molecuul. Maar het zou wel kunnen hoor..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou nee. Daarvoor mag jij een bron aandienen, anders mag je hiernaar kijken:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Bestand:DNA_chemical_structure_NL.svg
Een chromosoom bestaat uit DNA plus eiwitten dus het is inderdaad niet een 1 molecuul. Maar het nadert het wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is dus wat ik bedoel. Een eiwit is dus ook echt geen molecuul, een eiwit is vele malen groter. De Adenine, Thymine, Guanine en Cytosine waren de letters A,T,G en C waar ik op doelde. Deze aparte stoffen zijn zelf los wel moleculen, maar in deze vorm eiwitten. Er is ook een wezenlijk verschil tussen eiwitten, mocht je dit willen weten wil ik dat best uitleggen. Hoe dan ook, geloof ik best dat je toch moleculen kunt zien hoor, ik weet het eerlijk gezegd gewoon niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het spijt me zeer hoor, maar eiwitten zijn wel degelijk moleculen. Dit valt duidelijk te zien als we kijken naar de aanmaak van eiwitten. In ribosomen worden aminozuren als ketens aan elkaar gekoppeld. Soms is er een quartaire structuur, waarbij meerdere eiwitten een vormen, maar opzich zijn eiwitten enkelvoudige moleculen. De ATGC nucleotide zitten (met covalente bindingen) vast aan een suiker ((desoxyribose), die onderling weer verbonden zijn via fosfaat groepen. Mischien valt beter te zien dat ze aan elkaar vast zitten in de volgende afbeelding: http://www.google.nl/imgres?q=nucleotide&um=1&hl=nl&rlz=1G1GGLQ_NLNL366&biw=1382&bih=773&tbm=isch&tbnid=rNRHIohf2Ka6DM:&imgrefurl=http://www.accessexcellence.org/AB/GG/nucleotide2.php&docid=7pgvLRT05rgy-M&imgurl=http://www.accessexcellence.org/RC/VL/GG/images/nucleotide2.gif&w=520&h=382&ei=8ITCTpmuLoil-gaXlryEDg&zoom=1&iact=hc&vpx=690&vpy=148&dur=4828&hovh=192&hovw=262&tx=109&ty=81&sig=102660170193228904593&page=1&tbnh=125&tbnw=170&start=0&ndsp=27&ved=1t:429,r:3,s:0 De S staat hier voor sugar (suiker) en de p voor phosphate (fosfaat). Lief dat je het wilt uitleggen, maar ik ken het verschil tussen eiwitten wilt uitleggen, ondanks ik denk dat je het zelf nog niet snapt. Eiwitten bestaan uit aminozuren, niet uit nucleotide (A,G,C,T,U). Je zegt ook dat eiwitten vele malen groter zijn dan moleculen. Moleculen kunnen ook heel groot zijn, denk aan glas. Dit noemen we dan macromoleculen. Gewoon moleculen dus.