Kan je vitamine zien?

Zo'n beetje iedereen heeft het er over. En niemand heeft ze gezien. Kan je vitamine zien? Wat maakt een vitamine een vitamine? Is het een minuscuul celletje? Als het bestaat moet je het toch ook kunnen zien?

Toegevoegd na 5 minuten:
Zo ja hoe ziet dat er dan uit?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

1 watermolecuul kan je ook niet zien, maar dat bestaat toch echt. En datzelfde geldt voor vitaminen, een heel klein beetje is te weinig om te zien, maar als je er genoeg van bij elkaar doet zie je het wel. Een glas water zie je echt wel.. en toch zijn dat (bijna) alleen maar watermoleculen. Toegevoegd na 9 minuten: bijna vergeten je tweede deel van de vraag: Vitamines zijn chemische verbindingen die onmisbaar zijn voor het lichaam. Ze spelen een rol bij de groei, het herstel en het goed functioneren van het lichaam. Ook zijn ze belangrijk voor een goede gezondheid. Vitamines komen van nature voor in onze voeding. Het lichaam maakt ze niet of onvoldoende zelf. Er zijn dertien vitamines: vier vetoplosbare vitamines en negen wateroplosbare vitamines.

Bronnen:
http://www.vitamine-info.nl/alle-vitamines...

Een vitamine is een molecuul dat dus is opgebouwd uit een aantal atomen. Deze kun je omdat ze zo verdomde klein zijn niet zien, maar vaak kun je bepaalde stoffen wel aantonen d.m.v. een reagens. Lucht zie je ook niet, maar ik denk dat je blij ben dat het er toch is. Anders was het zo afgelopen. Toegevoegd na 40 minuten: Zoals, ik al zei: Lucht bestaat ook en dat "zie" je ook niet. Indien je het onder een super sterke mircoscoop zou leggen zou je precies kunnen zeggen hoe het eruit ziet. Naar mijn weten kan er nog niet op molculair niveau gekeken worden (correct me if I'm wrong). Echter kan er ook bepaald worden aan de hand van "aantrekking en afstotingskrachten" van de moleculen hoe ze in een 3D afbeelding t.o.v. elkaar zouden liggen. Hiervan zijn wel afbeeldingen. Bij de bijlage heb ik een voorbeeld gedaan van Vitamine A. Daar staat een 2D en een 3D weergave van een Vitamine A molecuul.

Bronnen:
http://en.wikipedia.org/wiki/Vitamin_A

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100