Hoe is de eerste regenmeter geijkt?

Een regenmeter is niet een 'rechte' buis, maar loopt meestal een beetje taps toe. Hoe hebben ze nu voordat de regenmeter bestond bepaald hoe breed van boven en hoe breed van beneden zo'n buis moest zijn om exact te meten?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.6K

Het beste antwoord

Die regenm,eter loopt taps toe, zodat je ook bij kleinere hoeveelheden regen enige mate van nauwkeurigheid meet. De exacte vorm is niet cruciaal, en er bestaan dan ook vele versies.

Qua ijken: Dat wordt gedaan op basis van de opening bovenin, en de hoeveelheid water: De lijntjes betekenen niets meer dan: Er is X mm regen gevallen. Als je de grootte van de opening weet, wweet je het oppervlak (Immers: Oppervlak van een circkel is PI * r^2. En dus weet je hoeveel ml water er in komt per gevallen mm regen.

Je hebt dus geen andere regenmeter nodig om hem te ijken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Nou kijk. Eigenlijk maakt het natuurlijk gewoon helemaal niet uit. Kan het buissie recht zijn, en scheef en krom, en onderstebreder dan boven mag allemaal. Want! Als je dan kijkt op de plaatje van je vraag, dan zie je natuurlijk dat bij waar de meter smal is, van aan de onderkant, dat daar de streepies van de hoeveelheid, die zijn daar verder van mekaart! En dat kan je gewoon met de rekensom uitrekenen doen. Want! Je rekent gewoon de volume, en dat is gewoon de hoog met de breed en met de diep, of met rondjes moet dat met pi enzo maar is dezelfde, dus als breder, dan minder hoog voor dezelfde inhoud. En daarom de plaatje die je bij de vraag, met dat boven waar de breed groot is de streepies dichter bij mekaar zijn dan onder waar de breed klein is.