Ligt er aan hoe groot de ijsblokjes moeten worden en hoe warm het water is als je het in de vriezer doet. Let wel heet water is de vriezer bevriest sneller dan koud water. Lijkt vreemd, maar het is wél zo.
jc54
12 jaar geleden
Toevallig heb ik dat laatst onderzocht om uit te zoeken of warm water (zeg 40 gr) eerder bevriest dan water van 20 gr. bij een temperatuur van - 18 gr. Ik heb geen verschil kunnen ontdekken. De klontjes waren ongeveer cubes van 1,5 cm.
Tijdens dit proefje vond ik ook uit dat het verrassend lang duurt voordat je ijsklontjes krijgt die door en door bevroren zijn. Je moet rekening houden met minimaal een uur, maar anderhalf uur is beter. Succes.