Wat bedoelen ze met de romp van een alkaanmolecuul?

In mijn scheikunde boek staat een zin die ik niet begrijp. "De romp van elk alkaanmolecuul is een onvertakt keten van C-atomen." Kan iemand mij deze zin uitleggen? Want hierdoor snap ik de halve tekst niet en ik heb morgen een proefwerk.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (1)

Met de 'romp' wordt dat gedeelte bedoeld wat bepaalt hoe het alkaan heet. De langste keten van C's dus.

Dus voor bijvoorbeeld hexaan: C-C-C-C-C-C

Bij 3-methaanhexaan is de romp 6 C's aan elkaar waarbij aan de derde C een methaangroep (CH3) vastzit.