Is het mogelijk dat de index van een chemische reactie verschil aan de linker- en rechterkant?

Ik heb voor de fotospectrometrisch reactie voor de bepaling van ammonium in grondwater de volgende reactie geleerd op school:

2[HgI4] + 4OH + NH --> (OHg2NH2.I) + 3H2O

Ik zag dat als we naar de index van de reactie kijken dat er een de rechterkant 7* een I te weinig is en 3* een H. Is dit mogelijk of zou er een afsplitsen zijn van deze stoffen? Graag wat meer duidelijkheid.

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Antwoorden (1)

Nee de recgtie vergelijking moet aan beide kanten hetzelde atomen hebben.
Dit is de goede reactievergelijking
NH 4+ + 2 (HgI42- ) + 4 OH- --> HgNH2I.HgO + 7 I- + 3 H2O