nanodeeltjes zijn 'gewoon' hele kleine deeltjes. Dingen die maar een paar nanometer groot zijn (Een nanometer is een miljardste van een meter. Echt heel klein dus!)

Je kan er heel veel mee. Door apparaatjes te maken die onderdelen hebben op nano schaal kan je dingen doen die anders niet mogelijk zijn. Denk aan mini robotjes die je aders doorlopen en schoonmaken. Of superkleine chips, catalysatoren etc
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een nanometer is een maataanduiding. 1 miljardste deel van 1 meter om precies te zijn.

Een nanodeeltje is dus een deeltje (materie) op de schaal van nanometers. Het met precisie werken met deze deeltjes (door ze bjvoorbeeld zeer precies te rangschikken) valt onder de noemer nanotechnologie.

Nanotechnologie maakt het mogelijk om op zeer kleine schaal producten te fabriceren. Denk bijvoorbeeld aan het perfectioneren van computerchips door ze zo klein mogelijk te fabriceren waardoor bijvoorbeeld de geheugencapaciteit van computers vergoot kunnen worden.

In de bron vindt je nog meer voorbeelden van de toepassing van nanotechnologie.