Hoe kan elektromagnetische straling zich zonder medium voortplanten?

Ik stel me een golfbeweging voor als trillingen die in een medium wordt doorgegeven. Wat is dan het medium in een vacuüm?

http://nl.wikipedia.org/wiki/Elektromagnetische_straling
"Het bijzondere van elektromagnetische straling is dat er geen medium nodig is waarin de golven zich voortplanten"

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
2.5K

Het beste antwoord

Het fenomeen wordt beschreven door de vergelijkingen van Maxwell. Die zal ik niet door gaan nemen maar in algemene termen:

De vergelijkingen van Maxwell laten zien hoe een, door de tijd variabel, magnetisch veld werkt als een bron voor een elektrisch veld dat haaks op het magnetische veld staat en dat een, door de tijd variabel, elektrisch veld werkt als een bron voor een magnetisch veld dat haaks op het elektrische veld staat. Wanneer je dus beide variabel hebt houden deze velden elkaar in stand waarbij een elektromagnetische golf ontstaat die zich door de ruimte voortbeweegt. Een elektromagnetische golf is dus zijn eigen medium.
Maxwell haalde dit verband uit een serie van 4 berekeningen door Gauss, Ampère en Faraday en die samenvoegde tot 2 twee formules die dit verband lieten zien en voorspelden dat elektromagnetische golven moesten bestaan.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
+1 voor het eindelijk niet zeggen dat er toch niet helemaal een vacuüm in de ruimte is en dat die dan toch het medium is waarin golven zich voortplanten.

Andere antwoorden (6)

Een perfect vacuum is onmogelijk en alleen een theoretisch begrip. Er is dus altijd een medium (al dan niet zeer weinig dicht).
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
EM golven hebben GEEN medium nodig om te propageren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In de leegten van de ruimte is de massa dichtheid ook veel te laag om nog iets te kunnen doorgeven. Atomen staan te ver van elkaar af om elkaar te kunnen beïnvloeden (wat in essentie gebeurd bij een geluidsgolf).
Volgens mij is het onmogelijk voor iets om volledig vacuüm te zijn, dit kan alleen in theorie. Als iets, theoretish gezien, wel volledig vacuüm is, worden trillingen inderdaad niet doorgegeven, omdat er geen medium is.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Die discussie over vacuüm ruimte is niet van belang voor elektromagnetische straling. Vroeger dachten ze dat er overal "ether" was, precies om deze reden. Er moest toch een medium zijn waardoor de golven zich voortplanten?
(bij radiouitzendingen hoor je dit begrip nog wel eens)
Maar, elektromagnetische straling heeft geen medium nodig. Net zoals licht. Je vindt het toch ook niet gek dat het licht van zon en sterren door de lege ruimte naar ons toe komt?
AWM
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
nou, eerlijk gezegd vind ik het wel gek.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je gevoel zegt idd dat een medium nodig is om een golf voort te brengen. Overigens dacht men heel lang niet dat licht een golf was. Toen daar vermoedens over kwamen opzetten is men gaan zoeken naar een medium maar geen enkele poging om de ether te vinden bleek succesvol. Je bent dus niet de enige of de eerste die dat gek vind. Hele kuddes natuurkundigen hadden dezelfde gedachtegang.
Licht valt ook onder de elektromagnetische stralingen en ik denk dat niet voor niets licht ook als deeltjes wordt voorgesteld. Licht en radiogolven planten zich miljoenen lichtjaren voort en ik denk dat een medium vooral een uitdovende werking in dergelijke omstandigheden zou betekenen. Voor de voortplanting van geluid is een medium noodzakelijk, maar dat houdt in dat er moleculen in beweging moeten worden gebracht; dus verlies.
Zwaartekracht werkt ook prima in een vacuum dus een medium is kennelijk niet nodig om een kracht over te brengen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik weet niet of electromagnetische straling zich kan voortplanten in een vacuüm. Ik weet niet waar je dit vandaan hebt.
Maar volgens mij is er ook in een vacuüm nog iets aanwezig. De ouderwetse term voor dit is de ether. Tegenwoordig noemen ze dit geloof ik "the unified field theory". Wellicht is het mogelijk dat electromagnetische velden zich op die manier kunnen voortplanten.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
AWM
15 jaar geleden
Als dat niet kon, dan kon je niet naar satelliet-TV kijken.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
ja inderdaad. Dit is eigenlijk een supermoeilijke vraag waar de wetenschap nog geen antwoord op heeft. Ik wil dat zelf ook wel weten hoe dat precies werkt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
erm; daar is wel degelijk een antwoord op. Al heel erg lang zelf. Het is idd niet echt iets dat je op de middelbare school zal krijgen maar het komt op HBO en Universiteit natuurkunde opleidingen al vrij vroeg aan de beurt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Idd, Maxwell et al wist dit in de tweede helft van de 19e eeuw. Dit werk is ook de fundering van de speciale relativiteitstheorie van A. Einstein.
Electromagnetische straling laat zich beschrijven als een golfverschijnsel (trilling in medium) maar je kan het ook als deeltjes beschouwen. Licht is een vorm van em straling die zich als deeltjes zonder medium voort kan planten.