Waarom is het zinvol fosforzuur toe te voegen in een oxidimetrische titratie met Mohr's zout, zwavelzuur en kaliumpermanganaatoplossing?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

1. Een klein beetje fosforigzuur wordt toegevoegd om het omslag punt van de tritratie beter zichtbaar te maken. Fe2+ vormt nl. een kleurloos complex bij het omslagpunt met fosforigzuur, nl [Fe(HPO4)]+.
Pas op. Het moet dus fosforigzuur H3PO3 zijn en niet fosforzuur H3PO4.
2. De raectie vergelijking is:
(MnO4-) + 5(Fe++) + 8 (H+) --> (Mn++) + 5(Fe+++) + 4 (H2O)
(Ik heb er wat haakjes omheen gezet om verwarringen te voorkomen)
Het molgewicht van ferrous ammonium chloride is 392.13 en de normaliteit van het kalium permaganaat te berekenen gebruik je de formule Va x na = Vb x nb
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

omdat je anders niet lekker kan slapen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
HAHAH Owned