Als je verf hebt in de RGB kleuren, dus Rood Groen en Blauw, kun je nooit geel maken. Hoe kan het dat dit met een beeldscherm wel lukt ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3K

Het beste antwoord

Met verf maak je de kleuren door subtractieve kleurmenging. Verf is een pigment dat bepaalde kleuren absorbeert. Rode verf, bijvoorbeeld, absorbeert alle kleuren, behalve rood.

Je begint dus met wit, en absorbeert daar alle kleuren uit die je *niet* wilt hebben. Heb je eenmaal een bepaalde kleur geabsorbeerd met een bepaalde verf (pigment), dan kun je die kleur nooit meer terugkrijgen door er een andere verf bij te mengen. Het enige dat kan gebeuren is dat je een nog donkerder kleur overhoudt.

Op een beeldscherm wordt gewerkt met additieve kleurmenging. Dat betekent dat je begint met niets (zwart), en dat je daar alle kleuren aan toevoegt die je *wel* wilt hebben.

Zo kun je, door de juiste kleuren bijeen te voegen, alle kleuren maken - inclusief geel.

Zie de Bronnen hieronder voor meer uitleg, met plaatjes.
Cryofiel
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Er zijn drie hoofdkleuren en wel: Magenta (rood) Cyaan (blauw) en Geel. Dus bij rood, groen en blauw zit geel al in het groen want dat is een menging van geel en blauw.
Kijk maar eens naar de regenboog naast de kleuren die hierboven genoemd zijn. Op de overgang van de ene naar de andere kleur zie je het mengeffect.