Wat gebeurt er met radioactief afval als dat naar de zon wordt gestuurd?

Er zijn ooit plannen geweest om ons nucleair afval naar de zon te sturen. Maar wat gebeurt er dan met die atomen? Zakken die af naar het midden van de zon, of vallen ze uiteen, voegen ze iets toe aan de warmteproduktie van de zon of juist niet?

erotisi
8 jaar geleden
3.8K

Het beste antwoord

Het sturen van radioactief materiaal van de zon heeft totaal geen invloed op de zon. De atomen zullen in de zon komen en daar gewoon blijven zoals ze zijn (het oppervlak van de zon is behoorlijk koud i.v.m. de binnenkant waar er fusie optreedt.

Door de druk in de zon is het onwaarschijnlijk dat het radioactieve materiaal naar de kern zakt. Mocht het daar wel komen, zullen de atomen mee doen in de fusie of uit elkaar vallen, afhankelijk van het materiaal. Uranium zal uit elkaar vallen, Polonium waarschijnlijk ook doordat ze zulke zware kernen hebben.

Waarom wordt het dan niet gedaan? De afstand naar de zon is groot. Maar dat is geen probleem, al is het 200 jaar onderweg...

Het risico is heel groot. Als er maar 1 raket met nucleair afval ontploft tijdens lancering heb je een gigantisch grote mileuramp op wereldschaal. Hoe hoger de raket in de atmosfeer, hoe meer van de wereld radioactief besmet wordt.

De kosten van een lancering zijn heel groot. Het is veel goedkoper om nucleair afval in loden containers in een diep zwembad te zetten (water heeft een zeer hoge dichtheid, houdt veel straling tegen).

Kosten icm risico is de reden dat de mens dit niet doet.
Thecis
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Die plannen om radioactief afval naar de zon te sturen zullen wel als onuitvoerbaar in de prullenbak zijn verdwenen want de zon is veel te ver weg van ons. Maar stel dat we er ons afval naartoe konden brengen, dan zou dit behalve verbranden ook bijdragen aan de massa van de zon. In de zon vinden onder invloed van de enorme zwaartekracht kernfusiereacties plaats en dat zou gestimuleerd worden door de extra massa. Alleen is de zon zo zwaar dat het beetje radioactief afval dat aan de massa wordt toegevoegd, een volkomen verwaarloosbaar effect op de massa, de kernfusiereacties en de warmteproductie zou hebben.