Hoeveel sneller gaan luchtmoleculen bij temperatuursverhoging van bijv. 15 naar 25 graden C?

Het is vandaag een redelijk warme dag geweest. Voor zover ik begrijp gaan de luchtmoleculen sneller bewegen als het warmer wordt.
Maar als de temperatuur stijgt van bijv. 15 naar 20 graden Celsius hoeveel sneller gaan dan de moleculen (in km/u)?

erotisi
7 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (1)

Van 15 naar 25 graden gaan ze ongeveer 300km/u sneller.
Reddie
7 jaar geleden
erotisi
7 jaar geleden
Hoe kom je daar aan en wat is de totale snelheid?
Reddie
7 jaar geleden
De snelheid van de luchtmoleculen is ca. 1600km/u. Hoger dan de geluidssnelheid.
Van 15 naar 25 graden is de energietoename ongeveer 10/300. (10 graden op een absolute temperatuur van ca. 300 graden).
De snelheid is evenredig met de wortel daar uit.
En dat is ca 0.18 keer.
1600 keer 0.18 is ongeveeer 300. Zodoende.
erotisi
7 jaar geleden
Ik kom de formule v = sqrt(2kT / m) ook wel tegen. Zegt jou dat iets?
erotisi
7 jaar geleden
Toch is dat wel veel 300km. Want als je dan nog verder terug rekent zou je bij een temperatuur van 0 graden uitkomen op zo'n 1000km en bij -20 op 300km en bij -30 op 0. Maar het nulpunt is pas bij -273. Maak ik hier een rekenfout......
kierkegaard47
7 jaar geleden
Hmmm... Maar ik zou ook kunnen redeneren: Van 15 naar 25 graden is de energietoename ongeveer 10/300. In een factor uitgedrukt (waarbij we de beginsituatie op 1 stellen) is dat
1+ 10/300, hetgeen ongeveer 1.03333... is. De wortel daarvan is (ongeveer) 1.016. En dat zou dan betekenen dat er maar een snelheidstoename van 1.6% is ten opzichte van de situatie bij 15 graden, wat in dit geval neer zou komen op een snelheidsverschil van ongeveer 8 m/s ofwel 28 km/u. En ik moet eerlijk zeggen dat als ik de formules handmatig gebruik om de snelheid expliciet uit te rekenen, of ik een calculator gebruik als http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/hbase/kinetic/kintem.html#c4 gebruik, ik ongeveer dezelfde resultaten krijg ...
erotisi
7 jaar geleden
Ik denk dat dat beter klopt kierkegaard