Waardoor verschilt bij een vliegreis de reistijd bij heen en terugvlucht? Uitsluitend door tegenwind of ook door dedraaiing van de aarde?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
8.3K

Het beste antwoord

Doordat er op grote hoogte een straalstroom heerst die altijd in westelijke richting blaast vlieg je bij transatlantische vluchten in westelijke richting sneller dan in oostelijke richting, hier houden vliegtuigmaatschappijen ook rekening mee in verband met het brandstofgebruik ,vliegtijd etc. de straalstroom bevind zich niet altijd op de zelfd geografische hoogt en daardoor kan het voorkomen dat de route afwijkt omdat de piloot de straalstroom opzoekt door enkele graden af te buigen zodat ze de straalstroom volledig benutten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Niet door draaiing van de aarde, want... de luchtlagen draaien mee!!

Toegevoegd na 1 minuut:
Wel heeft de draaiing van de aarde enigszins _invloed_ op de richting die de luchtlagen op blazen. 'T verschil zit 'm dus inderdaad in tegenwind en evt. verschil in gewicht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het heeft te maken met de omstandigheden van de wind waarin gevlogen wordt.
Zo zal je met vluchten richting Zuid Amerika te maken hebben met de zgn 'jetstream', waarbij je ahw meevliegt met de stroming van de wind.
Dat verkort de reistijd.
Op dezelfde route maar dan in omgekeerde richting heb je daar geen profijt van, dus duurt die vlucht iets langer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Of tijdverschil ?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wind mee of tegen kan veel verschil maken. Soms echt dik een uur. hangt af van de afstand en de windsnelheid.