Hoe werkt een radio ?

Ik probeer mijn dochter te helpen met haar natuurkunde, maar kom er eerlijk gezegd zelf ook niet meer helemaal uit. Het staat wel een beetje uitgelegd in haar boek, maar ons Duits is helaas nog niet goed genoeg om alle finesses te begrijpen, en ook het woordenboek geeft geen uitkomst vanwege het jargon.

Wie kan mij kort en in eenvoudige taal (niveau Hauptschule / mavo) uitleggen hoe radiogolven worden gemaakt ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
9.4K

Het beste antwoord

Het geluid wordt via een antenne uitgezonden. Om geluid over te zenden wordt het geluid door middel van een microfoon eerst omgezet in een elektrisch signaal, waarmee het opgewekte oscillatorsignaal gemoduleerd (veranderd) wordt. Een belangrijk onderdeel van een radiozender is dus de oscillator (een schakeling die een periodiek signaal opwekt). Zo'n radiofrequente signaal doet dienst als draaggolf. De modulatie is nodig om informatie (geluid, beeld, databestand) over te kunnen dragen. Simpel gesteld komt het erop neer dat de draaggolf van vorm wordt veranderd en dat de informatie door de ontvanger (zit in de radio) is te lezen aan de hand van die vervorming.
De meest voorkomende vormen van modulatie zijn amplitudemodulatie (AM) en frequentiemodulatie (FM). FM-uitzendingen leveren een hogere geluidskwaliteit dan AM-uitzendingen.

Aan de ontvangstzijde wordt het uitgezonden signaal door de ontvangstantenne opgevangen en doorgegeven aan de ontvanger. In het begin waren dit kristalontvangers, die het geluid met behulp van een hoofdtelefoon hoorbaar maakten. Na de uitvinding van de elektronenbuis (kortweg "buis" en in de volksmond "lamp" genoemd) werden ontvangers daarmee uitgerust, waardoor deze van betere kwaliteit werden. Ook kan door versterking het geluid door een luidspreker worden weergegeven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Je zou kunnen beginnen met de 'Kristalontvanger'. Een kristalontvanger is de eenvoudigste uitvoering van een radio-ontvanger....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb een site gevonden die het uitlegt.

Als je het in het Duits wilt weten, kan ik mijn man wel vragen.

http://mediatheek.thinkquest.nl/~lle0008/nl/informatie.php?info_id=18
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij onderstaande bron wordt het goed uitgelegd
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
waardevolle uitleg op die site, ik kan alleen nog geen duim geven, +
amc
13 jaar geleden
http://www.howstuffworks.com/radio.htm Misschien is jouw Engels beter? Ik weet wel dat radiogolven niet gemaakt worden. Ze ontstaan al door een elastiekje te laten trillen als je dat strak ergens overheen spant. Brom maar eens met je stem, wat ontstaat zijn geluidsgolven. Al die geluidsgolven die in de lucht zitten worden opgevangen in een zendmast, schotel etc. vandaaruit worden ze verder uitgezonden. Een radio stuurt daar dus speciale golven heen en die komen uit in de radio's.
amc
13 jaar geleden
Sorry wayan@. Ik heb per ongeluk reactie geklikt ipv antwoord geven.;)
Een radiozender stuurt...., het woord zegt het eigenlijk al.

Toegevoegd na 55 minuten:
Sorry, er ging wat fout.

Geluid bestaat uit trillingen in de lucht die zich kenmerken door hun frequentie en hun amplitude. De amplitude bepaalt de sterkte v.h. geluid en de frequentie bepaalt de toonhoogte. Zo zijn wiskundig geluidsgolven eruit.
Zoals luchttrillingen bestaan uit snel opvolgende gebiedjes met een lagere en hogere druk,zo planten de elektromagnetische radiogolven zich voort door snel afwisselende elektromagn. tegenpolen.
Geluidsgolven dragen niet zo ver. We moeten dit geluid dus enorm versterken. Om dezelfde afstand te kunnen bereiken met geluidsgolven als met radiogolven moet de geluidsbron zo veel sterker zijn, dat een stokdoof persoon
er nog stokdover van zou worden, door de enorme herrie die dit zou opleveren.Het zou honderden jaren duren voor de versterkers groot genoeg zouden zijn.daarom gebruiken we geen geluidsgolven, maar radiogolven. We kunnen ze niet zien, maar door middel van apparatuur wel
omzetten naar geluidsgolven (of naar beeld; tv).
Voor het overzetten naar informatie,worden de gel.golven omgezet in een var.elektr. spanning of stroom.Voordat deze stroom kan worden uitgezonden, moet het laagfrequente signaal eerst enten op een zg. draaggolf.
Dit heet modulatie.
Het laagfrquente signaal is niet geschikt voor uitzending,
de frequentie van de draaggolf is de freq. waar je je radio op instelt (AM of FM bijv.) Deze heeft de hoge freq. die vereist is om radiosignalen over lange afstand te kunnen zenden.De freq. van het inkomend signaal+de draaggolf
is de freq, die feitelijk de lucht ingestuurd wordt.
Een voorbeeld van een draaggolffreq. is 101.2 FM radio 538. Zo ver herinner ik me hoe het werkte. Misschien heb je er wat aan?