dmv electrolyse kan je uit een zoutoplossing waterstofgas maken. Echter, zorg ervoor dat je heel goed weet wat je doet, en doe dit buiten. Waterstof kan zeer grote ontploffingen veroorzaken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je lucht verwarmd wordt het ook lichter.
Er zijn van die dingen die je met een kaarsje kunt laten zweven (bron).

Je zou zelf nog kunnen experimenteren met een grotere versie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is betrekkelijk makkelijk om waterstof te maken, gewoon zink in een sterke zoutzuuroplossing. Om een ballon te vullen doe je het in een reageerbuis met een passende luchtballon. 1 Mol zink (65.5 gram) zou 2 mol waterstof op moeten leveren, dat is dus ongeveer 45 liter. Het hefvermogen van de ballon is dan ongeveer 45 gram. Je moet dan natuurlijk ook ruim 2 mol zoutzuur in de oplossing hebben. Zeg 5 liter 1 molair zoutzuur. Alles op eigen risico.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Methaangas (aardgas) is iets lichter dan lucht, het heeft een massa per mol van (12+4X1)=16gram per mol.

Lucht is 0.8X14x2+(0.2x16x2)=28.8gramper mol(ongeveer)
Je hebt wel een grote ballon met geringe eigen massa nodig.

Maar het wil dus onder die condities ook met aardgas.

Verder wil het uiteraard met waterstof, de Russen maakten dat door aluminiumkorrels te mengen met natronloog (droog)
en deden daar op het moment dat ze waterstof nodig hadden, water bij.

Dat gaat VEEL sneller dan elektrolyse.

Denk er wel om dat in de ballon/reservoirs waar de gassen in gemaakt/opgevangen worden GEEN lucht is, zoals je weet is waterstof uitermate brandbaar en ook methaan wil heel goed branden.

Het veiligste is een container Helium te kopen., bedrijven gespecialiseerd in ballonnen verkopen die.(even googelen)