ik hb 2 formules, ik weet alleen niet waar de letters voor staan, ik moet ze kennen voor natuurkunde, iemand die me wilt helpen?

p= u x i en u= i x r
ik dacht dat i stroomsterkte in ? was en u spanning in ? ik zou het niet weten. wie het volledigste antwoord geeft krijgt 10 punten alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

P is vermogen in Watr
U is spanning om Volt
I is stroom in ampère
R is weerstand in Ohm

Toegevoegd na 3 minuten:
Deze formules gelden ook
P=I kwadraat x R
U=P/I
I=U/R

en zo kun je er nog een paar afleiden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dit is de wet van Ohm: U = I * R, waarin U de spanning of het potentiaalverschil, I de stroomsterkte en R de weerstand is. Wordt U uitgedrukt in V (volt) en I in A (ampère), dan is R in Ω (ohm) uitgedrukt.

P = U * I is het elektrisch vermogen met hierin:
P: het vermogen, uitgedrukt in watt
U: de effectieve waarde van de elektrische spanning, uitgedrukt in volt
I: de effectieve waarde van de elektrische stroom, uitgedrukt in ampère