Wat doen we tegenwoordig nog in CERN? En zijn er al resultaten?

Je hoord er steeds minder over. En het schoot me weer te binnen

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Er wordt nog steeds gewerkt aan de experimenten die een paar maanden geleden in gang zijn gezet. Het enige verschil is dat er destijds een enorme hype was over de veronderstelde gevaren: we zouden een zwart gat kunnen maken.

Hoewel dat idee al snel werd ontkracht, zoekt de pers altijd sensatie - en een zelfgemaakt zwart gat dat de aarde vernietigt, is natuurlijk sensatie ten top. Vandaar dat CERN toen zo vaak in het nieuws was.

Het nieuwe is er nu af. De experimenten lopen. De gegevens worden geanalyseerd, maar het is ongelooflijk moeilijk om tussen duizenden miljarden gegevens net die ene bijzondere gebeurtenis te vinden die je iets vertelt dat je nog niet wist.

Daar is tijd voor nodig. En wanneer er iets wordt gevonden, moet grondig worden gecontroleerd of het echt iets bijzonders is. Er moet worden gekeken wat het betekent. Er moet worden gekeken of het in de huidige theorieën past; zo nee, dan moet er een nieuwe theorie worden bedacht die niet alleen het nieuwe resultaat verklaart, maar die ook alle resultaten uit het verleden verklaart.

Met dat proces is men nu bezig.

Toegevoegd na 6 minuten:

Vergelijk het met het zoeken van een speld in een hooiberg. Dat is veel eenvoudiger.

Goed, het kost een hoop tijd en moeite, maar het is niet moeilijk. Je haalt strootje voor strootje uit de hooiberg, je verfrommelt elk strootje in je hand, en zodra het pijn doet heb je de speld gevonden.

Bij het deeltjesonderzoek van CERN heb je geen hooiberg, maar ligt de hele A2 van Amsterdam tot Maastricht vol met een tien meter dikke laag hooi. Niet alleen hooi, er zitten ook bramentakken, boomschors, grind, balpennen en glasscherven tussen. Je zoekt niet naar een speld, maar je zoekt naar iets dat je nog niet kent. Zodra je iets hebt gevonden dat je niet kent, moet je eerst die tienduizend anderen langs die in diezelfde hooisnelweg aan het zoeken zijn, om te vragen of zij het misschien wel kennen. Pas als je zeker weet dat niemand het kent, kun je beginnen met bedenken wat het dan zou kunnen zijn.

Oh ja, tijdens die hele exercitie ben je geblinddoekt en draag je dikke handschoenen.

Vandaar dat het "even" duurt voordat een eventuele nieuwe ontdekking naar buiten komt.
Cryofiel
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dit is een vergelijking waar men wat aan heeft ;) +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ook nu weer een zeer duidelijke uitleg! + Ik mis alleen de gebruikte condooms langs die weg, maar die zul je wel niet voelen met die dikke handschoenen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat een beeldend voorbeeld +1 :)