Mijn fluitketel heeft een zwart handvat. Is dat niet thermodynamisch onhandig?

Zwarte voorwerpen nemen immers meer warmte op? Een wit handvat zou logischer zijn?

Toegevoegd na 3 dagen:
Ik wil even alle slimmerikken erop wijzen, dat alle voorwerpen licht uitstralen. Warmtestraling is infraroodstraling en zendt dus niet-zichtbaar licht (infrarood) uit. Nu dus nog even de verklaring over het handvat :P

Vergeet immers niet, dat als iets maar heet genoeg is, of in gasvorm uiteenvalt (verbrandt) of gaat gloeien tot witheet toe.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Waarschijnlijk is de bevestiging van het ( zwarte) handvat goed geisoleerd en merk je geen temperatuurverschil met een wit handvat. Bovendien zie je op een zwart handvat niet zo gauw sporen van vuile handen, dus optisch is het juist weer handig!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Het ligt niet alleen aan de kleur, maar vooral aan het materiaal waar het handvat van is gemaakt. Waarschijnlijk is het materiaal een soort kunststof, dit neemt niet snel warmte op. De kleur van iets is alleen van belang bij zonlicht, donkere objecten worden sneller warm in de zon.
13 jaar geleden
Dat maakt niet uit. De kleur maakt alleen verschil bij opvallend licht; iets wat zwart is neemt meer warmte op als het door de Zon wordt beschenen, voor het afgeven van warmte maakt het niet uit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
compleet niet van belang, zwarte voorwerpen nemen inderdaad meer warmte op...als er stralingswarmte in de vorm van licht op zou staan.
aangezien je water eerder kookt dan dat je met zonlicht je handvat heet hebt gestookt is er niks onhandig`s aan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zwart of licht heeft te maken met radiatie.
Je handgreep moet er juist voor zorgen dat contactwarmte, convectie/stromingswarmte wordt geisoleerd. Zwart is van ondergeschikt belang op dit proces.
13 jaar geleden
Volgens mij verwar je het zwarte met licht. Het gaat om het materiaal wat warmte opneemt. Dus ijzer zal sneller/makkelijker warmte opnemen dan kunststof. Als er bijvoorbeeld een zwart papiertje in de zon ligt, zal die sneller warmer worden dan een wit papiertje. Dit komt doordat zwart alle kleuren absorbeert en wit juist niet.