Waarom (of: hoe) blijft een tollend muntje rechtop staan?

Laat een muntje, of een ring o.i.d. snel rondtollen, dan merk je dat, zolang het snelheid heeft het niet om valt. Waarom niet ?
En waarom werkt het alleen bij ronde vormen ? En werkt het niet wanneer ik b.v. een 4-kantje op z'n hoek laat draaien ?

Picture for question
Ozewiezewozewiezewallakristallix
4 jaar geleden
3.3K
LeonardN
4 jaar geleden
Allemaal zelf redenatie dus geen antwoord: De ronde munt kan met gemak rollen, de vorm ten opzichte van de tafel blijft dan gelijk, als de vierkante munt zijdelings uit balans raakt zal hij direct door vallen op de vlakke zijde. De vierkante munt moet dus perfect in evenwicht zijn. Een ronde munt is als deze rechtop staat altijd in evenwicht. Daarnaast kan een ronde munt ook doordat zelfde principe rol-tollen. Eigenlijk doet deze dat altijd als de munt niet haaks op de tafel staat. Je kan zelfs niet-haaks beginnen met heel veel kracht en dan kan de munt hoger uitkomen (haaks) dan hij begon. https://youtu.be/8pSLffliCk0?t=69 Hier zie je het rol effect mooi. Dat principe is met een vierkante munt onmogelijk. Omdat een vierkant zo rot rolt.

Het beste antwoord

Je hebt de munt een dot energie gegeven om deze te laten draaien. Deze energie wordt besteed aan de luchtweerstand en wrijving op het contactpunt met de ondergrond.
Als het energieverlies toeneemt, neemt de snelheid af, totdat de beweging de zwaartekracht niet meer kan ondersteunen en het muntje begint te wiebelen, wat het draaien verder vertraagt en het muntje uiteindelijk doet vallen.
Theoretisch zou het volgens mij ook met de punt van een vierkanten munt moeten lukken, maar dan zou de aanvangssnelheid veel groter moeten zijn om de luchtweerstand en het gebrekkige contactpunt met de ondergrond te trotseren.
Toevoeging LeonardN: rond is altijd dezelfde vorm, vierkant moet perfect gecentreerd blijven.
Toegevoegd op 17 mei 2019 11:53: tekst
SimonV
4 jaar geleden
HannekeJanssen
4 jaar geleden
Ha, we typten tegelijkertijd een antwoord!
LeonardN
4 jaar geleden
Dit is het (deels) probleem in mijn ogen met rond vs vierkant. Rond is altijd dezelfde vorm vierkant moet perfect gecentreerd blijven.
https://i.ibb.co/ZYZyhb2/rond-vs-vierkant.png
SimonV
4 jaar geleden
Bedankt voor deze verduidelijking. Toegevoegd.

Andere antwoorden (1)

Dat heeft te maken met de middelpuntvliedende kracht. Dat betekent ook dat het muntje (of de tol, van heel vroeger) hard genoeg moet draaien - als hij te langzaam draait valt hij om. Ook een vierkant muntje kan op zijn punt draaien, maar moet veel harder draaien om te blijven draaien. Daarom lijkt het niet te lukken.