Wat is technisch gezien het verschil tussen een accu en een oplaadbare batterij?

Toegevoegd na 6 minuten:
Met de accu bedoel ik die voor in electronica.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Een accu (van accumulator) is een oplaadbare galvanische cel, die veelal in auto's worden toegepast (dus niet in de elektronica). Ze worden veel ingezet door hun eenvoudig ontwerp en ze kunnen een hoge stroom leveren. De grote en zware vorm die als een nadeel mag worden gezien is voor de automobielindustrie geen probleem. De elektrodes bestaan meestal uit lood en loodoxide met daartussen een elektrolyt bestaande uit een bepaald percentage zwavelzuur. Tijdens de ontlading vormt zich een laag loodsulfaat op de beide elektroden en tijdens het opladen wordt dit wee omgezet.

Een oplaadbare batterij is een elektrochemische cel die stroom leveren voor kleine elektrische apparatuur. Technisch beschouwd zijn het eigenlijk batterijvervangende accu's. Echter komen de afmetingen overeen met de niet oplaadbare batterijen. De laatste jaren is de ontwikkeling er snel gegaan, zodat er ook batterijen met aangepaste afmetingen voor lab tops, mobile telefoons en fotocamera's zijn ontwikkeld. Voor deze laatste toepassingen gebruikt men gesloten droge cellen.
De eerste modellen oplaadbare batterijen waren gebaseerd op nikkelcadmium, de huidige modellen zijn gebaseerd op Litium-ion of Lithium ion-polymeer.

In de elektronica is er eigenlijk geen verschil tussen beide typen (accu en oplaadbare batterij), maar eerder een verwarring van woorden. Wel kunnen de soorten, afhankelijk van de toepassing, verschillen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Een oplaadbare battrij is een droog produkt, geschikt voor klein stoompjes. Een accu is een natte zeer grote batterij, welke geschikt is voor grote stromen. Deze kunnen oplopen tot kilo-ampères.
jc54
14 jaar geleden
Niets.

Een niet-oplaadbare batterij is een "batterij".
Een wel-oplaadbare batterij is een "accu".

Althans in het échte nederlands! Duitsers noemen zelf de spanningsbron van een auto nog een batterij.

Je zou dus kunnen stellen dat een oplaadbare batterij in principe in nederlandse taal niet bestaat.

In de volksmond echter is een:
Kleine accu een batterij..
Grote accu een accu

tja.. Altijd al moeilijk dat nederlands...

Toegevoegd na 8 minuten:
Overigens met de huidige nieuwe technieken kun je ook de nietoplaadbare batterijen weer opladen..

uhm.. dus eigenlijk bestaan batterijen niet meer en zijn het ineens accu's geworden! :)

Het klinkt sterk, maar ik heb het in de praktijk al zien werken!! Zie bron
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed antwoord
Een accu is ingepakt viekant blokje. En oplaadbare batterij is gewoon een batterij.. Er zijn ook verschillende soorten accu's zoals een auto accu en een telefoon accu. Wat er in zit zijn verschillend. Auto accu zit er vloeibaar stof in. En in tel accu zit gewoon een oplaadbare batterij...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Een batterij is een elektrotechnische component waarin elektrochemische energie is opgeslagen, die als elektrische energie - stroom - geleverd kan worden. Historisch wordt een aantal parallel of in serie geschakelde elektrochemische cellen, Leidse flessen of condensatoren een 'batterij' genoemd, in de volksmond heeft de enkele cel van de batterij de naam van het geheel overgenomen. Een auto-accu is een oplaadbare batterij, maar deze wordt in Nederland, in tegenstelling met Vlaanderen, gewoonlijk geen "batterij" genoemd."

Conclusie:
Een accu is een oplaadbare batterij, maar dit wordt in Nederland alsnog niet zo genoemd. Dit komt hoogstwaarschijnlijk omdat de term 'accu' zich zo sterk gevestigd heeft.