Hoe heet is een kaarsvlam?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
9.7K
TurfGraver
6 jaar geleden
1400 c
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Kaarsvlam
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Waarom kun je dan geen aluminium smelten in een kaars?
TurfGraver
6 jaar geleden
Aluminium oxide (laagje om de aluminium heen) smelt bij 2000 c.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
niet het smelt bij 660,3 graden celcius
TurfGraver
6 jaar geleden
Aluminium, ja. Al2O3 niet.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Aluminiumoxide

Antwoorden (1)

Dat hangt van de plaats af.

1. Aan de buitenzijde bevindt zich een 'onzichtbare' vlammantel. In werkelijkheid is de vlammantel niet onzichtbaar, maar de kleur van deze zone van de vlam heeft een geringe lichtsterkte ten opzichte van de intense gele kleur. In de vlammantel vindt door de overvloed aan zuurstof volledige verbranding plaats tot koolstofdioxide en waterdamp.
In deze zone is de temperatuur het hoogst: ca 1400°C.
2. De gele lichtgevende zone bevindt zich boven de donkere zone. In deze zone vindt het grootste gedeelte van de ontleding van de gassen plaats. Hierbij ontstaat tevens vrije koolstof. De gloeiende koolstofdeeltjes geven de vlam haar typische gele kleur. Bij plotseling afkoelen op een voorwerp zouden ze zich groeperen en als roet afscheiden. In de gele lichtgevende zone is de temperatuur van de vlam ongeveer 1200°C. De kaars dankt haar toepassing als lichtbron aan de onvolledige verbranding van het kaarsvet in deze zone.
3. In de donkere zone in het midden van de vlam boven de pit bevinden zich de kraakgassen (koolwaterstoffen), koolstofdioxide, koolstofmonoxide, een beetje zuurstof en vrij veel stikstof, die in de zone hieronder ontstaan. Deze donkere kern van de vlam heeft de laagste temperatuur omdat hier de gasvorming al wel, maar de ontbranding nog niet plaatsvindt. Hier is het 800-1000°C, de temperatuur is gedaald tijdens het ontstaan van de gassen.
4. De lichtgevend blauwe zone bevindt zich aan de basis van de vlam, onder de gekromde pit en reikt omhoog tot even boven de pit. In deze zone is de meeste zuurstof beschikbaar voor verbranding. Hier vindt de pyrolyse (het kraakproces) én een gedeelte van de (volledige) verbranding plaats. De temperatuur in deze zone bedraagt 1200 - 1400°C.

Toegevoegd na 1 dag:
De waarden zijn gemeten met een spectrometer. Deze meet lokaal deze hoge temperaturen.
De gemiddelde temperatuur zal eerder rond de 800°C liggen.
SimonV
6 jaar geleden
Reddie
6 jaar geleden
Helaas klopt de informatie van deze site niet.
Aluminium heeft een smeltpunt van 660 graden.
Dan zou je Aluminiumfolie in een kaarsvlam moeten kunnen smelten.
Maar dat lukt voor geen meter.
Reddie
6 jaar geleden
Sorry, ik bedoel het smelten van Koper met een smeltpunt van 1083 graden lukt niet
SimonV
6 jaar geleden
Interessant! Daar zal een andere reden voor zijn. Ik heb uitgebreid gezocht om een andere temperatuur te vinden, maar overal worden deze waarden genoemd. Hier staat een afbeelding:
https://physics.stackexchange.com/questions/45421/where-is-the-candle-hottest
SimonV
6 jaar geleden
Hier staat een verklaring:
https://physics.stackexchange.com/questions/272893/could-a-candle-theoretically-melt-iron
Reddie
6 jaar geleden
@SimonV, in die verklaringen wordt veel gesproken over een gesloten systeem. Maar in de praktijk bestaat er geen gesloten systeem voor warmte. Een isolerende laag laat weliswaar de warmte minder snel door, maar wordt in de praktijk net zo heet.
Een gesloten systeem is in dit geval een theoretische aangelegenheid.
Reddie
6 jaar geleden
@SimonV, je vindt geen andere temperatuur omdat iedereen elkaar na praat.
Die 1400 graden is gemeten met een spectrometer, en die meet zeer lokaal die 1400 graden. Gemiddeld is de vlam lang niet zo heet.
SimonV
6 jaar geleden
Bedankt! Ik heb m'n antwoord uitgebreid.