Wat gebeurt er met water in het basin waarin een kernreactor ondergedompelt is,word dat radioactief?

Geen idee wat er uiteindelijk met dat water gebeurt als het radioactief raakt ,ik vind nergens waar dan ook hier informatie over.
Ik lees wel dat het water de straling goed afschermt waardoor je dicht in de buurt van een werkende reactor kan komen.
Ook de gebruikte brandstofstaven worden veilig opgeborgen in bassins voor een paar jaar ,daar kan je ook dicht bij komen .

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
3.6K
Antoni
6 jaar geleden
Op https://nl.wikipedia.org/wiki/Drukwaterreactor staat hierover alleen maar: "Het koelwater uit de tertiaire kring is meestal afgekoeld in een koeltoren. Onderaan de koeltoren wordt het afgekoelde koelwater opgevangen. Slechts een kleine hoeveelheid wordt geloosd in de rivier. Dit wordt gedaan om concentratieverhogingen van vaste deeltjes in het koelwater te verhinderen." Ik neem aan dat het meeste water steeds opnieuw wordt hergebruikt in de reactor.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik begrijp het niet helemaal,op fotoos zie je altijd een blauw witte gloed van de reactie tussen de brandstofstaven wanneer je boven het basin naar beneden erin kijkt.
Zijn dit onderzoeksreactors zoals in petten?
Je kan toch geen gloed zien als de reactor in een drukvat zit.
En de gebruikte brandstofstaven gloeiendheet in het opslag basin geven veel straling af ,wat doet dat met het water?
tinus1969
6 jaar geleden
@Antoni, die tertiaire kring staat niet in direct contact met de brandstofstaven. De brandstofstaven worden gekoeld met water in een gesloten systeem, dat weer warmte overdraagt aan water in een tweede systeem. Dat tweede systeem is niet of nauwelijks radioactief en drijft turbines aan.
tinus1969
6 jaar geleden
@piet7, die foto's waar je naar verwijst zijn kunnen ook foto's zijn van opslagbasins ipv kernreactoren. Zoals gezegd, dat water zal dus radioactief worden. Die blauwe gloed is overigens (waarschijnlijk) Cherenkov straling https://nl.wikipedia.org/wiki/Tsjerenkov-effect

Antwoorden (2)

In strikte zin is dat water niet radioactief omdat het water zelf niet de bron is van de ioniserende straling (neutronen) die wordt uigezonden. Maar omdat in dat water wel die straling aanwezig is door de uranium splijtstaven is dat water op zich weer wel gevaarlijk doordat er dergelijke straling aanwezig in is.
erotisi
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dus dat water raakt ook besmet maar wat doet men ermee als het daardoor niet geschikt meer is om veilig in de buurt te komen of de damp ervan in te ademen.
Loost men het in zee of rivier?
Al die isotopen eruit filteren het zijn er wel 200verschillende lukt denk ik nooit.
Ja, dat koelwater dat in direct contact staat met brandstofstaven, wordt in de praktijk radioactief. Deels doordat het water zelf radioactief wordt (vorming van tritium uit waterstof door neutronenvangst), deels omdat er allerlei radioactieve ionen in dat water oplossen.
Zulk koelwater zit dus ook altijd in een gesloten systeem, zodat het (behalve bij ongelukken...) niet naar buiten lekt.
tinus1969
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dus dat water raakt ook besmet maar wat doet men ermee als het daardoor niet langer geschikt meer is om veilig in de buurt te komen of de damp ervan in te ademen.
Loost men het in zee of rivier?
Al die isotopen eruit filteren het zijn er wel 200verschillende lukt denk ik nooit.
In petten heeft ECN een pijpleiding de zee in,vermoedelijk pompen ze daar die besmette vloeistof erdoor weg en laten ze tankwagens door de poort met frisse vloeistoffen.