Waarom kan water niet verbranden?

Waarom kan water niet verbranden? Alles verbrand toch, waarom water dan niet?

Toegevoegd na 21 minuten:
ik vraag het omdat ik volgens mij welleens water helemaal had laten verdampen in een pan en een waterkoker en daarna stonk het. En dat was toch echt niet de pan of de waterkoker (volgens mij)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
water verdampt....
capthavoc
13 jaar geleden
"water" is als eens verbrand
eigenlijk is het dus "as"
erg simpel gezegd
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die geur zal de kalk en andere mineralen niet meeverdampen en dus gaan stinken als je het laat branden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het is NAT

Het beste antwoord

Als je stank ruikt nadat het water verdampt is , komt dat omdat de bodem heet werd en vuildeeltjes zijn verbrand.
Je moet verschil maken tussen verbranden en verdampen.
Vrijwel iedere stof is te verdampen, tenzij de ontledingstemperatuur lage ligt, maar verdampen is omkeerbaar (condenseren) en is geen chemische reactie, wat verbranden absoluut wel is.
Overigens kan je water wel laten branden door er een stof in te gooien die het water ontleedt, zoals Natrium.
deze wordt door waterstof van zijn vrije elektron beroofd,
de waterstof wordt dan door het zeer heet geworden natrium ontstoken en verbrand dan opnieuw tot water.
Dus water kan wel branden.
daarom moet je metaalbranden (aluminium, magnesium wat brandt, NOOIT met water willen blussen, want die ontleden de waterdamp en dan gaat het nog een tikje feller tekeer , ook wel twee tikjes.
Water wil dus wel branden maar je kunt water op zich niet VERbranden!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Omdat water geen brandstof is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In water zit geen energie en energie is nodig voor de verbranding.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Water is al een verbrandingsproduct; water is verbrand waterstofgas.

Toegevoegd na 3 uur:
In leidingwater zitten verschillende stoffen opgelost zoals kalk en verschillende zouten; bij het droogkoken cremeer je misschien ook nog wat microben, er komt in ieder geval een zware walm vanaf, niet aan te bevelen voor iemand met een neus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
water brand, de verbrandingsreactie is verdampen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Water bestaat uit waterstof en zuurstof. Het is echter geen *mengsel* van waterstof en zuurstof, maar een *verbinding* van waterstof en zuurstof.

Een *mengsel* van waterstof en zuurstof is wel brandbaar. Het is zelfs tamelijk explosief - het wordt niet voor niets knalgas genoemd.

Bij het verbranden van een *mengsel* van waterstof en zuurstof, ontstaat een *verbinding* van waterstof en zuurstof. Die verbinding noemen we water.

Water kan geen extra verbinding met zuurstof meer aangaan. Daarom is water niet brandbaar.

Voor koolstof is dat (soms) anders. Dat kan (onvolledig) verbranden tot koolmonoxide. Dat koolmonoxide kan daarna nogmaals verbranden, namelijk tot kooldioxide. Er zijn dus gevallen waarin een verbrandingsproduct kan verbranden, maar voor water geldt dat niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een verbranding is een complex geheel van voornamelijk exotherme chemische reacties tussen een brandstof en een oxidator (meestal zuurstofgas) waarbij warmte en licht ontstaat onder de vorm van een vlam of een gloed.

Buiten een brandstof en een oxidator is doorgaans ook een ontstekingsbron nodig om de verbranding in gang te zetten. Dat kan zijn een lucifer of een aansteker om een vuur aan te steken, verhitting door wrijving om de lucifer aan te steken, een piëzoelektrische vonk om het gas van een aansteker of een gasbrander aan te steken, een elektrische vonk voor een benzinemotor of samendrukking voor een dieselmotor.

Verbranding kan zowel met vaste, vloeibare als gasvormige brandstoffen optreden.

Volledige verbranding van een stof houdt in dat de stof zich verbindt met zoveel van de oxidator (meestal zuurstof) als mogelijk is. Dit betekent in alle of bijna alle gevallen dat de moleculen van de brandstof geheel in atomen worden gesplitst waarbij ieder atoom zich verbindt met zoveel atomen van de oxidator (meestal zuurstof) als voor dat type atoom mogelijk is.

Het waterstof is al "verbrand" want het heeft zich al verbonden met zuurstof en daarom kan water (wat al verbrande stof is) niet branden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Water bestaat uit drie fasen, vast, vloeibaar en gas. Het heeft te maken met de temperatuur of het vast, vloeibaar of gas is andere fasen bestaan niet omdat, de twee waterstofatomen en de zuurstofatoom je niet kan verbranden.Het heeft te maken met de verbindingen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Water is 1 van de stoffen die vrijkomt uit een verbranding en daarom kan het niet nogeens verbranden omdat er andere stoffen ontbreken zoals koolstof

Daarom brand puur koolstof niet
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor verbranding is een reactie met zuurstof nodig...
Het is onmogelijk een zuurstof atoom te laten binden aan een watermolecuul omdat deze van zichzelf te stabiel is.
H2O2 (waterstofperoxide) wordt dan ook door andere truukjes verkregen.