Waarom werkt shampoo niet met koud water

Om de een of andere reden neemt je huid shampoo niet echt op als het water koud is. Snap je wat ik bedoel. En als het heet is wel. Waarom is dat =

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.9K

Antwoorden (3)

Met warm water gaat je huid eb je haar meer open staan, waardoor de shampoo goed in kan trekken.

Tip; sluit een warme douche af met kouder water, zo gaat je haar weer dicht, waardoor het gezonder en mooier wordt. (niet ijskoud hè, douchen moet wel leuk blijven...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De vetten op je huid en je haar lossen veel gemakkelijker op als de temperatuur hoger is. De viscositeit van deze vetten is namelijk naar mate de temperatuur stijgt lager en de moleculen van de shampoo kunnen zich dan gemakkelijke om de vetmoleculen begeven en zo de vetten oplossen in het water.

Hetzelfde is het geval met afwassen. Probeer maar eens een vette pan met koud water af te wassen, dat gaat ook slecht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Shampoo werkt wel met koud water, maar minder goed dan met warm water.

Water alleen is vaak niet voldoende om te reinigen. Water heeft namelijk door de hoge oppervlaktespanning de neiging om samen te trekken tot bolvormige druppels. Op een vet oppervlak vloeit water daarom weg zonder het vochtig te maken. Daarom bevatten wasmiddelen en andere reinigingsmiddelen, oppervlakteactieve stoffen (afgekort: oas). Deze verlagen de oppervlaktespanning van het water, zodat het schoon te maken materiaal goed bevochtigd wordt en het water het vuil in oplossing kan brengen. Daarnaast kunnen oas allerlei soorten vuil aan zich binden, zoals olie- en vet vervuilingen.

Ook verhoging van de watertemperatuur verlaagt de oppervlaktespanning van water. Dus te samen met de oas wordt de waswerking extra verhoogd.
Toen vroeger de kennis over oas nog niet zo groot was, moest er om die reden met veel hogere watertemperaturen gewassen worden. Tegenwoordig zijn er echter al wasmiddelen die bij 30 gr C al redelijk schoon wassen.
De oppervlaktespanning van water bepaald o.a. dus hoe goed er gewassen wordt.