Het ouderwetse , niet roestvrije staalwol kan pyrofoor reageren , vooral als het een beetje vochtig is.
Het gaat dan eerst heel snel roesten, de temperatuur loopt op, het roesten gaat sneller en dan kan deze zo oplopen dat het staalwol gaat ontbranden.
Dit geldt voor een atmosfeer van 100% zuurstof.
Zeer fijn verdeeld, zuiver ijzerpoeder is zelfs in lucht pyrofoor, het ontbrandt dan al aan de lucht!!
Met dit gegeven kun je beredeneren dat in zuivere zuurstof ook staalwol kan ontbranden.
De omstandighedenmoeten wat bijgesteld worden, dat beetje vocht werkt als een katalysator.
Daarom roest ijzer in vochtige lucht vele malen sneller als bij droogte.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Niets, tenzij er omstandigheden aanwezig zijn waardoor het zuurstof met het ijzer gaat reageren, oftewel dan gaat het ijzer roesten.
itsme
13 jaar geleden
In geval van pure zuurstof heb je een brandbaar mengsel, maar je zal er toch wel een vlammetje bij moeten houden wil het ontbranden.
Anders zal het alleen snel roesten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helemaal niks.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Staalwol komt de hele dag met zuurstof in aanraking (lucht).
In een wat vochtige omgeving zal het dus gaan roesten na een bepaalde tijd net als ander onbehandeld staal.
Ga je het staalwol verhitten, zeg boven de 1000 gr C dan gaat het verbranden door zich te verbinden met de zuurstof. Dit kun je zien als de sterretjes verschijnen. Daarna kun je het weggooien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je een 9 volt batterijtje tegen het staalwol houdt gaat het in de fik.
en kun je een kampvuurtje maken