Wat is het verschil tussen verlichtingssterkte, lichtsterkte en lichtstroom?

Wat is het verschil tussen verlichtingssterkte, lichtsterkte en lichtstroom? In gewoon Nederlands, geen copypaste van wikipedia want daar staan allerlei vervelende termen waar ik niets mee kan.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Och hebben we weer een vooroordeel?
Dit is niet voor natuurkunde, maar de aankoop van lampen en ik wil weten welke lamp fel genoeg schijnt.

Het beste antwoord

Verlichtingssterkte is de op een oppervlak invallende lichtstroom per oppervlakte-eenheid.
De verlichtingssterkte wordt uitgedrukt in lux of lm/m2 (lumen per vierkante meter)
Lichtsterkte is het stralingsvermogen dat een lichtbron van zichtbaar licht per eenheid van ruimtehoek (sr=sterradiaal) uitzendt.
De verlichtingssterkte wordt uitgedrukt in candela (cd)
De lichtsterkte van een bron geeft aan welk vermogen (energie per tijdseenheid) de bron in een bepaalde richting uitstraalt. Als men de lichtsterkte over de gehele openingshoek integreert, krijgt men de lichtstroom in lumen.

Zo verhouden de begrippen zich ten opzichte van elkaar:

Van de lichtsterkte afgeleide grootheden zijn

Lichtstroom in lumen (1 lm = 1 cd × 1 sr)
Specifieke lichtstroom (lichtrendement) in lm / W
Luminantie in cd / m2
Verlichtingssterkte in lux (1 lx = 1 lm / m2)

Toegevoegd na 3 minuten:
Helaas is deze theorie niet in eenvoudige Jip en Janneke taal te vatten, je zult het er toch maar mee moeten doen.

Toegevoegd na 9 minuten:
Dan toch een poging:
Verlichtingssterkte is de hoeveelheid licht die op een oppervlak valt. (lux)
Lichtsterkte is de hoeveelheid licht die een lichtbron in een bepaalde richting uitstraalt (candela)
Lichtstroom is de hoeveelheid licht die per seconde uitgestraald wordt. (lumen)