Welke voltage gebruik je bij het berekenen van het vermogen van een adapter, de 230 volt aansluiting of het getransformeerde voltage?

De berekening is volt x ampere = watt, het volgende is bekend: Adapter 230/10 VAC, Ca. 5 mA (max. 300 mA). Ik ga uit van het maximale ampere gebruik. Echter welk voltage moet gebruikt worden voor het berekenen van het vermogen? Ik neem aan dat de 10V de getransformeerde voltage is van de adapter (omvormer) - of is dit de output?

Dus wordt het dan 10 x 300mA of 230 x 300mA?

Bij voorbaat dank!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
4.6K

Antwoorden (2)

Hier wordt de uitgaande stroom bedoeld. Als je dan een berekening wilt maken is het 10 x 300 mA= 3000mW = 3 Watt.
jc54
9 jaar geleden
Je hebt het over het MAXIMALE vermogen dat de adapter kan leveren.

Dat is het vermogen voordat de adapter kan leveren voordat 'ie doorbrandt of op een andere manier kapot gaat. Of, wanneer je geluk, hebt het moment dat de beveiligingen in de adapter hun werk gaan doen.

Normaal is het vermogen dat de adapter in gaat gelijk aan het vermogen wat er uit komt (minus wat rendementsverlies) immers een adapter gebruikt noch genereert zelf vermogen.

Wanneer je dus van zowel aan de primaire, als aan de secondaire kant een maximaal vermogen gegeven hebt, of kan berekenen, dan moet je dus uit gaan van de laagste !

Bij een hogere belasting zal het gevraagde vermogen simpelweg niet geleverd worden (door beveiligingen in de adapter), of zal de adapter gewoon stuk gaan.
Ozewiezewozewiezewallakristallix