je verwart hoogte met snelheid.

Om het simpel uit te leggen. bindt een touw om de aarde (op de evenaar)
en doe er dan een meter extra touw bij:

Vraag; hoever ligt dit touw overal van de aarde af?

Antwoord 100cm/6.28 = bijna 16 cm! verwonderlijk, maar waar!
Dus voor iedere 16cm hoogte leg je een meter meer af om de evenaar.
Dat betekend dat in een evenaar-gebouw van plm 160 meter je iedere dag 1000 meter meer aflegt dan iemand die beneden staat!

Voer het terug naar getallen:
iemand op de evenaar legt per dag 40.000 km af.
iemand (aldaar) op 160 meter hoogte 41.000 km.

Dus je zou zeggen...phoe een best wel groot verschil,

Het tijdverschil tussen deze snelheden moet je echter vergelijken met de licht-snelheid, volgens meneer Einsteins theorieën, plm. 300.000 KM/seconde
en als je het dan helemaal wil uitrekenen......poehpoeh
41.000 - 40.000 km per dag = 1000 km per dag =
1000/24=41.6 km/h (wel een leuk idee dat iemand bovenin een hoge flat 41 km/u sneller gaat)
=11,5 uiteindelijk meter per seconde.

deel dit dan door de lichtsnelheid, en je weet het tijdverschil!
11.5/300,000=0,000038333333333

Dus de klok bovenin een 160 meter hoge flat wijkt 0,000038333333333 af van een klok beneden!

Dit is alles bedacht in een statisch model, in de werkelijkheid staat de aarde niet stil, maar draait samen met de maan om een gemeenschappelijk zwaartepunt. En draaien die 2 samen met een enorme snelheid om de zon, draait de zon met een nog grotere snelheid om het middelpunt van de melkweg, en draaien diverse melkwegen samen met een nog grotere snelheid om een totaal kluster-gravitatiepunt, en draaien al die melkweg klusters ook nog om iets heen!

Toegevoegd na 1 uur:
Arch... foutje gemaakt; 160 meter maakt uiteindelijk een verschil van 40.001 ipv 41.000 van de wereldomtrek,
dus de uiteindelijke uitkomst kan je nog delen door 1000 dwz:

de klok bovenin een 160 meter hoge flat wijkt 0,000000038333333333 af van een klok beneden! (3 nullen meer)

Toegevoegd na 1 uur:
vooral teleurstellend uit mijn vergissing: iemand bovenin die 160 meter hoge flat gaat geen 41 Km/u sneller, maar slechts 0,041 Km/u
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Boerke heeft hier in mijn opinie het betere antwoord gegeven.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
dank u, /1000 natuurlijk
Cryofiel
10 jaar geleden
Het antwoord klopt alleen niet. Snelheid heeft inderdaad OOK een effect op de tijd. Maar die invloed is wederzijds. Rekenen met km/u en zeggen dat andermans tijd "dus" langzamer verloopt, is onjuist. Voorbeeld: als ik in een supersnelle raket langs de aarde vlieg, zul jij zeggen dat jij ongeveer stilstaat en dat ik langsvlieg. Jij zult uitrekenen hoe sterk mijn tijd vertraagt, en als ik een klokje voor het raampje van mijn raket houd zul jij inderdaad zien dat mijn klokje langzamer loopt dan het jouwe. Maar laten we het nu eens andersom bekijken. Ik zit in mijn raket, en wat mij betreft staat mijn raket stil en vliegt de aarde, met jou erop, razendsnel voorbij. Ik kan uitrekenen hoe sterk jouw tijd vertraagt vanwege jouw hoge snelheid, en als jij een klokje omhoog houdt zodat ik dat vanuit mijn raket kan zien, zal ik inderdaad zien dat jouw klokje langzamer loopt dan het mijne. Kortom: snelheid is relatief, en tijd dus ook. Daarom spreken we ook van de relativiteitstheorie. Dus jouw klok op 160 meter hoogte zal langzamer lopen dan de klok op zeeniveau, vanwege het snelheidsverschil. Tegelijk zal de klok op zeeniveau langzamer lopen dan de klok op 160 meter hoogte, vanwege het snelheidsverschil. En ja, dat is intuïtief niet te bevatten - maar het effect is zowel theoretisch berekend als praktisch geobserveerd, dus het is zo reëel als het maar kan.   Een tweede probleem is dat je heel simpel met delingen rekent. De tijddilatatie, want daar hebben we het hier over, is echter ingewikkelder. De werkelijke formule vind je hier:
http://upload.wikimedia.org/math/4/7/e/47e8332a19266ef9eb7998cdc43b7827.png   Het antwoord van iHave is dus duidelijk het betere antwoord.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik vind het mooi hoe in detail mijn vraag wordt beantwoord!

Andere antwoorden (1)

Ja op grotere hoogte verstrijkt de tijd sneller.

Dat wordt gravitationele tijdsdilatatie genoemd

De reden dat een klok op Aarde langzamer loopt dan een klok verder van de Aarde is het zwaartekrachtsveld van de Aarde. Dit effect was voorspeld door Albert Einstein, in zijn Algemene Relativiteitstheorie en geverifieerd met een experiment waarin een atoomklok op Aarde wordt gehouden, en er een in een vliegtuig op grote hoogte wordt rondgevlogen. Op een paar kilometer hoogte is de zwaartekracht wat minder, zodat Einsteins theorie voorspelt dat de klok op Aarde na het experiment achterloopt. Dit is inderdaad vastgesteld en met precies de waarde die Einstein voorspelde.

Toegevoegd na 10 minuten:
En "moeten" we daar iets mee?

Ja, we houden daarmee in de tegenwoordige dagelijkse praktijk mee. Omdat GPS satellieten zich op een heel grote hoogte boven de aarde bevinden wordt in de berekening van je positie daar rekening mee gehouden, anders zou de afwijking van je werkelijke locatie toch snel een paar kilometer kunnen zijn.

Zie onderstaande artikel

http://jirioen.nl/researchefiles/gps.pdf
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Cryofiel
10 jaar geleden
Helder beschreven, +.