hoe werkt antiviries?

Zit nu bij een maat in de auto, en die spuit ruitensproeier vloeistof op zn ruit? Ik vraag waarom en of het niet gaat bevriezen en hij zegt dat er antivries in de vloeistof zit. Nu vraag ik mij toch wel af hoe dat antivries dan werkt, waarom bevriest het niet?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.4K

Antwoorden (4)

Niet alle vloeistoffen bevriezen bij nul graden. Het vriespunt is vastgelegd in de eigenschap van het spulletje.
Er zit een vloeistof in die pas bevriest bij -20 graden.
Zo kun je het vriespunt van water een beetje verlagen door er bijv. spiritus bij te mengen, maar dat is geloof ik niet zo goed voor de rubbers van je autoruit.
AWM
14 jaar geleden
Er zitten chemische stoffen in die pas bij -70 graden celsius bevriezen. Door deze te verdunnen, blijf je nog een vloeistof houden, die pas bij bijvoorbeeld-20 graden bevriest. Dit is genoeg beveiligd in ons kikkerlandje.
jc54
14 jaar geleden
Ruitensproeierantivries is een samenstelling van allerlei chemische vloeistoffen. Ruitensproeiervloeistof heeft twee eigenschappen. Het moet goed de ruiten reinigen en het moet niet bevriezen. Er zitten daarom reinigende bestandsdelen in en bestanddelen die voorkomen dat de vloeistof bevriest. Er zijn vloeistoffen te koop voor temperaturen tot 16 graden onder nul maar ook tot 50 graden onder nul. Dat hangt af van de omgeving waarin de auto gebruikt gaat worden. Als je een reisje naar de Noordkaap gaat maken dan kom je in een hele koude omgeving en heb je dus ruitensproeiervloeistof nodig die voor tot -50 kan. De praktijk wijst uit dat deze specificaties meestal niet kloppen en dat de boel wel bevriest. Een standkachel kan dan de oplossing zijn maar dat is weer een ander verhaal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Iedere vloeistof heeft een ander vriespunt en een ander kookpunt. Zoals je weet zijn voor water de twee referentiepunten 0°C en 100°C bij 1 Bar.
Door water nu te vermengen met een andere vloeistof, meestal chemische vloeistof genoemd, die een veel lager vriespunt heeft, verlaag je het vriespunt van het nieuwe mengsel. Voorwaarde is wel dat deze chemische vloeistof oplosbaar is in water, dus niet kan uitzakken in het water. We spreken dan van een oplossing. Door de concentratie te verhogen, verlaag je het vriespunt. Een andere voorwaarde waaraan de oplossing moet voldoen is dat het de materialen waaruit een motor is opgebouwd en de wissers niet mag aantasten.
De meest bekende vloeistof die in antivries wordt toegepast is op glycol basis (etheenglycol en mono-ethleenglycol). De stof kwam een aantal malen in het nieuws, onder andere in 1985 doordat Oostenrijkse wijnboeren het aan hun witte wijn toevoegden om deze hoger geclassificeerd te krijgen. Een deel antivries (op glycol-basis) vermengt met een deel water beschermt tegen -36°C. Als je niet zeker weet of de motor van je auto voldoende beschermd is tegen de vorst kun je de antivries / koelvloeistof zelf controleren. Dit doe je met behulp van een antivries meter, die het vriespunt van de antivries direct aangeeft.