Zijn hydrofobe stoffen apolair?

Hydrofiele stoffen zijn polair als ze goed oplossen in water, maar zijn hydrofobe stoffen dan apolair?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2.6K

Het beste antwoord

Ja, hydrofobe stoffen zijn apolair.
Of liever gezegd, apolaire stoffen zijn hydrofoob.
Stel je een apolair molecuul voor, omringd door polaire watermoleculen.
Die watermoleculen trekken elkaar aan, en persen het apolaire molecuul weg uit hun groep.
Dat gaat door, tot het apolaire molecuul een ander apolair molecuul tegenkomt, waardoor ze een groepje kunnen vormen.
Aan de andere kant, als je een groepje apolaire moleculen hebt, waar een polair watermolecuul in zit, dan zal dat polaire watermolecuul aangetrokken worden door de polaire watermoleculen rondom het apolaire groepje, en verwijdert zich dus uit dit apolaire groepje.
Je krijgt dus altijd een scheiding van apolaire en polaire moleculen. En daarom heet die apolaire stof hydrofoob.
Reddie