Geeft de waarde van HCO3 in spuitwater de hoeveelheid aanwezige koolzuurgas in het fleje op de juiste wijze aan?

Bicarbonaat HCO3- staat soms aangegeven op een fleje als bijvoorbeeld 211 mg/l, en op het andere flesje staat 422 mg. Kun je dan zeggen dan in het ene flesje ook tweemaal zoveel gas is ingebracht en dus veel meer prik geeft, of is dat gewoon een willekeurige aan duiding?

erotisi
8 jaar geleden
9.2K

Het beste antwoord

Het evenwicht tussen CO2 en bicarbonaat wordt beschreven door:

pKa = pH - log [HCO3-]/[CO2]

(belangrijk: concentraties in molair)

Waar pH een maat is voor de in het water aanwezige H3O+ ionen. Om correct te zijn: de pH is het negatief logaritme van de activiteit van de H3O+ ionen.

Bekijk je dan de concentraties van dat water voor men het op druk gaat brengen met CO2 dan zou je zien dat er reeds een gedeelte HCO3- aanwezig is en dat de concentratie in molair hiervan veel hoger is dan de concentratie van de aanwezige H3O+ ionen.

Die lage concentratie aan H3O+ ionen betekent ook dat een kleine wijziging aan deze concentratie al een groot verschil kan betekenen voor het evenwicht (wil de verandering tegengaan: nl het toevoegen van CO2). Dit kleine verschil zal voor HCO3- verwaarloosbaar zijn.

Dus:

Nee, de HCO3- op het flesje zegt niets over de hoeveelheid toegevoegde CO2. Want ongeveer 99% van de bicarbonaat zal reeds in het water aanwezig geweest zijn en slechts 1% van de bicarbonaat (zal niet veel schelen) zal afkomstig zijn van CO2.

Het is wel waarschijnlijk dat (indien men dezelfde hoeveelheid CO2 toevoegt) de pH anders zal zijn net zoals de oorspronkelijke pH tussen beide anders geweest zal zijn. (en als het water heeft bloot gestaan aan de atmosfeer gedurende lange tijd en dus dezelfde initiële CO2-concentratie heeft, heel waarschijnlijk zelfs hetzelfde pH-verschil).

Ook: als je de pH van het spuitwater zou meten en de opgegeven bicarbonaatconcentratie (er van uitgaande dat deze juist is) zou omrekenen naar molair zou je met bovenstaande vergelijking het CO2-gehalte in het spuitwater kunnen berekenen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Goed antwoord; bij gedestilleerd water zou de pH al meteen uit de concentratie toegevoegde CO2 te berekenen zijn. Bij veel mineraalwater/ spuitwater echter niet, omdat die vaak metaalionen zoals Na, Ca en K bevatten welke ook met het HCO3- ion kunnen reageren, er wordt dan CO2 weggevangen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De pH is steeds wel te berekenen. Indien de pH bepalend is (zoals bij mineraalwater) is het vrij eenvoudig: een verdubbeling van het CO2-gehalte betekent een daling van de pH met 0,3. Een vertienvoudiging van het CO2-gehalte betekent dat de pH 1 eenheid lager komt te liggen. Bij gedestilleerd water zijn er nog geen bicarbonaat of extra oxoniumionen aanwezig en is de berekening dus eigenlijk nog het lastigst. Heb je een zure oplossing, dan is vaak net het bicarbonaatgehalte bepalend. Je mag dan CO2 toevoegen of verwijderen zoveel je wilt, de pH verandert helemaal niet (althans niet meetbaar). Je bedoelt allicht CO3-- ipv HCO3- afkomstig van bijvoorbeeld Na, Ca, Mg, of K? Dat klopt, CO3-- reageert als enig andere base die niet deelneemt aan het evenwicht tussen CO2 en HCO3- en zal dus CO2 'verbruiken' wanneer het wordt toegevoegd. Ook hier weer tenzij de pH zo laag is (door toedoen van een ander zuur) dat het effect hiervan te verwaarlozen wordt. Maar meestal is er in zulk geval al sowieso weinig CO3-- aanwezig want o.i.v. het zuur gereageerd tot HCO3- en vervolgens CO2 waardoor dat eigenlijk niet opgaat/uitmaakt. Dus berekeningen moet je niet doen met het toegevoegde CO2 (deze is zoals je zegt alleen in gedemineraliseerd water bepalend voor de uiteindelijke CO2-concentratie). Je weet namelijk niet hoeveel CO2 er weg reageert met andere elementen (zoals CO3--) waar je wel mee kan rekenen is het aanwezige CO2-gehalte (en wat maakt het nu uit of je 5 of net 6 mg CO2 aan 1 liter water moet toevoegen om dat gehalte van bijv. 2 naar 7 ppm CO2 te doen stijgen ;-) )