Hoe maak je zeep met de overblijfselen van kampvuur?

Zie vraag

Toegevoegd na 1 uur:
Als je moet survivallen in de natuur en je hebt niets bij je, hoe zou je dan zeep maken van de overblijfselen van een kampvuur om je kleding daarmee te wassen, zo had ik de vraag eigenlijk moeten stellen

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Zeep wordt gemaakt door plantaardig of dierlijk vet (triglyceriden) te laten reageren met een sterke base, tegenwoordig meestal natriumhydroxide (NaOH) of kaliumhydroxide (KOH), vroeger ook potas, ofwel
A S V A N V E R B R A N D E P L A N T E N , een mengsel van stoffen met een hoog gehalte aan met name kaliumcarbonaat.
Als je het vet van de gevangen en gedode dieren gebruikt en de as daarmee heb je de link naar survival en je kampvuur.

Toegevoegd na 22 uur:
zie bron en daar onder Fabricage
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dank u wel, dus als ik het goed begrijp : as + vet van dieren, als dit zo is: beste antwoord.

Andere antwoorden (1)

Om zeep te maken heb je nodig
Vet
natriumhydroxide
water
en liefst een geurtje

http://zeep.vanderleden.com/recepten.php

Daar kun je dan misschien wel as door roeren,
maar wat zou het nut daarvan zijn?

Lees hier alles over zelf zeep maken:
http://zeep.vanderleden.com/

http://www.thuisexperimenteren.nl/science/zeep/zeep.htm
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dit had ik zelf al gevonden maar ik snap alsnog niet hoe je zeep uit as maakt