Wat is het verschil tussen korte golf, middengolf, en lang golf infrarood?

Voor mijn PWS ben ik bezig met het maken van een multi touch screen. Voor de theorie moet ik het verschil weten tussen korte golf(IR-A), middengolf(IR-B) en lang golf infrarood(IR-C). Welk soort infrarood licht wordt gebruikt voor kleine led lampjes en waarom?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.7K

Antwoorden (2)

ik denk dat je hier twee dingen door elkaar haal, licht en straling de golflengte van een led lampje zit tussen de 300 en de 760 nanometer (zichtbare licht) afhankelijk van de kleur. daarboven is het door de mens niet meer als licht maar alleen maar als warmte waarneembaar. deze golflengte is dan verdeeld in korte midden en lange golf
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Er bestaan ledlampjes in verschillende kleuren zichtbaar licht, maar ook in infrarood. Deze ledjes worden b.v. gebruikt voor de afstandsbediening van de tv. De golflengte van het licht dat hiervoor bebruikt wordt ligt bij 800 - 950 nm, en daarmee valt het binnen het nabije infrarood. "Nabij" betekent hier dat het dichtbij het zichtbare (rode) deel van het spectrum ligt. Je kunt dit zichbaar maken door een filmopname van een afstandsbediening te maken. De camera is ook gevoelig voor nabij infrarood en je ziet het op de film oplichten.
Zie tweede bron (wiki) voor de definitie van nabij/middel/ver infrarood. Een alternatieve indeling is in kort/middel/lang of IR-A/IR-B/IR-C. Die indeling wordt kennelijk in de wellness-wereld gebruikt: zie derde bron. IR-A en IR-B komen samen overeen met nabij infrarood; IR-C komt overeen met middel en ver. Ik denk dat infraroodledjes altijd onder IR-A ofwel kortgolvig vallen. Let wel: het is dan kortgolvig infrarood, maar de golflengte is langer dan die van ledjes die zichtbaar licht uitzenden.
WimNobel