De pool gebieden worden doorgaans gedefinieerd als de breedte graad van waar af zon in de winder niet op komt en in de zomer niet onder gaat. Die gebieden zijn in beide gebieden even groot.
Het grote verschil tussen noord en zuidpool is dat op de zuidpool een continent ligt omgeven door zee en de noordpool een zee is omgeven door land.
Dat maakt dat de overgang van niet pool naar pool gebied over land bij de noordpool redelijk vaag is en meestal definiëren we gebieden met grenzen over land. Bij Antartica weten we waar de land begint. De rest noemen we vaak geen pool (meer een stuk zee met ijsschotsen) daardoor kan Antartica in de winter kleiner lijken dan de winterse noordpool en in de zomer groter lijken dan de zomerse noordpool.
In de winter tijd van de respectievelijke pool reikt het pakijs wel ruwweg even ver als in de winter bij de andere pool. In de zomers geld ongeveer hetzelfde.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Even groot. De noordpool, en de zuidpool zijn namelijk punten waar de rotatie-as van de aarde het oppervlak snijdt. Een punt zelf heeft geen grootte, het is een wiskundig begrip.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De Zuidpool is veertien keer zo groot als de Noordpool.
Noordpool: 0 m2
Zuidpool: 14 x 0 m2
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
James, gaat van de geografische plekken, maar ik denk dat de vrager de magnetische plekken bedoeld. Ik kan mij niet ontrekken aan de indruk dat die plekken NIET punten maar gebieden zijn. Dus is de vraag nog niet beantwoord.
Wat zijn er overigens een hoop mensen, die flauwe antwoorden kunnen geven. Het excuus is, vanzelfsprekend, domheid.

Je zal bijvoorbeeld zo'n Melissa niet willen tegenkomen in de kroeg.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Zoals gezegd, zijn de Noord- en Zuidpool punten, die dus geen grootte hebben.

Als je met "zuidpool" het continent Antarctica bedoelt en met "noordpool" de Arctische ijslaag, dan hangt het antwoord een beetje af van wanneer en wat je meet.

De Zuidpool is 14 miljoen km2 groot, als je het zee-ijs meetelt is het maximum 16 miljoen km2.

De oppervlakte van het zee-ijs in de Noordelijke IJszee veranderlijk, maar het gemiddelde maximum (winter) tussen 1979-2000 was 15,5 miljoen km2, en het minimum (zomer) was 5 miljoen km2. Dit is dus zee-ijs, maar er ligt natuurlijk ook ijs op Groenland, Canada en Rusland in de winter.

Als je dat landijs ook meerekent, is de "noordpool" in de winter (op het noordelijk halfrond) waarschijnlijk groter; en in de zomer (noordelijk halfrond) zeker kleiner dan de "zuidpool".
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als het gaat om de magnetische polen dan is het onmogelijk hier een antwoord op te geven. Deze polen veranderen voortdurend van vorm en zijn ook steeds in beweging. Bovendien hangt het ook af van de plaats waarop je het aardmagnetisch veld meet, en hoe je de grens van zo'n pool bepaalt.
Stel je een gewone huis-tuin-en-keuken magneet voor met afgeronde uiteindes. Waar begint en eindigt dan precies de pool?