kun je een zendantenne ook gebruiken als ontvangstantenne ?

ik heb een stereotoren waar een coaxkabel in kan.
maar nu wil ik graag een antenne voor buiten hebben,
waar ik geheime zenders op kan ontvangen.
kan ik nu gewoon een willekeurige antenne voor gebruiken of moet ik er een speciale ontvangstantenne voor gebruiken?

met vriendelijke groet thijs hemmink.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Het hangt er maar van af op welke frequenties die geheime zenders zenden; een gewone radio-ontvanger heeft maar een beperkt gebied waarin hij ontvangt en als die zenders buiten het normaal gebruikte spectrum zenden zul je ze met een gewone ontvanger nooit ontvangen.
Als je ze wel zou kunnen ontvangen is het vermogen waarmee ze zenden misschien zo klein dat je dan toch een speciale antenne of een hogere mast nodig hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Je kunt een zendantenne heel goed voor ontvangst gebruiken, de lengte van de antenne bepaalt welke frequenties het best doorgegeven worden.
Voor een zender is van belang dat de antenne zo goed mogelijk aangepast is op de zendfrequentie, voor ontvangst is dat veel minder belangrijk.
Voor ontvangst van kortegolfzenders is trouwens wel een behoorlijke lengte gewenst, denk aan enkele tientallen meters.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
escape
12 jaar geleden
Klopt niet helemaal. Bij een zender is dat wel heel belangrijk, je kunt zelfs brand krijgen bij een misaanpassing (wie-weet heeft dat wat te maken met de branden in Hoogersmilde en Lopik) maar bij ontvangst is een goed afgestemde antenne heel erg belangrijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zie tweede regel, daar zeg ik dus juist dat bij zenden de aanpassing wél van belang is.