Verspreiden kleine stukjes papier zich verder dan grote?

Iemand beweert dan als je een stuk papier verscheurt de afzonderlijke stukjes zich verder kunnen verspreiden en makkelijker wegwaaien als de papierton wordt geleegd. Ik vind dat onzin want geen van de fysische eigenschappen zoals het totale gewicht en oppervlakte veranderen. Wie heeft er gelijk?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ritsuka
8 jaar geleden
Een afzonderlijk stukje heeft WEL een ander gewicht en oppervlakte en kan sneller weggeblazen worden
Erna55
8 jaar geleden
Stel je voor dat je op je bureau een A4 vel hebt en een stapeltje papiersnippertjes uit een perforator.
Je niest.
De papiersnippers zullen eerder wegwaaien.
Rieneke1
8 jaar geleden
Het gewicht en de oppervlakte veranderen toch juist wel? Maar wellicht heeft de wind meer vat op een groter stuk papier?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Rieneke1 Als je de stukjes weer samen legt heb je nog steeds hetzelfde gewicht en oppervlak. De natuur doet niet aan wonderbaarlijke vermenigvuldigingen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja, de snippers waaien vermoedelijk iets makkelijker weg. Dat is een gevolg van de oppervlakte/inhoudrelatie. Als je iets kleiner of groter maakt, verandert het oppervlak met de tweede macht en de inhoud met de derde macht.
Kleine voorwerpen hebben dus relatief grote oppervlakken. Dat zal bij een velletje papier heel erg meevallen, omdat een snipper niet platter is dan het oorspronkelijke vel. Maar er ontstaat wel extra oppervlak door de nieuwe zijwandjes die de snippers hebben. Niet spectaculair, maar toch . . . En het zal ook nog uitmaken of de snippers zijn ontstaan door scheuren of knippen. Gescheurde snippers zijn rafeliger (is: extra oppervlak) en zullen niet helemaal plat liggen (is: makkelijker aangrijpingspunt voor de wind. Kortom: een mooi proefterrein voor het behalen van de Ignobelprijs!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Helemaal goed Gesp! Dat lijkt me het antwoord.

Het beste antwoord

Ja, de snippers waaien vermoedelijk iets makkelijker weg. Dat is een gevolg van de oppervlakte/inhoudrelatie. Als je iets kleiner of groter maakt, verandert het oppervlak met de tweede macht en de inhoud met de derde macht.
Kleine voorwerpen hebben dus relatief grote oppervlakken.

Dat zal bij een velletje papier heel erg meevallen, omdat een snipper niet platter is dan het oorspronkelijke vel. Maar er ontstaat wel extra oppervlak door de nieuwe zijwandjes die de snippers hebben. Niet spectaculair, maar toch . . .

En het zal ook nog uitmaken of de snippers zijn ontstaan door scheuren of knippen. Gescheurde snippers zijn rafeliger (is: extra oppervlak) en zullen niet helemaal plat liggen (is: makkelijker aangrijpingspunt voor de wind.

Kortom: een mooi proefterrein voor het behalen van de Ignobelprijs!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Wellicht heeft het met de luchtwerveling rondom het stukje papier te maken. Stel dat je een stuk papier neemt van 1 vierkante meter en een stukje papier van 1 vierkante centimeter, beiden qua materiaal hetzelfde, beiden losgelaten in dezelfde 'luchthoedanigheid', dan zal mi toch vanwege het oppervlakteverschil het grote vel papier anders reageren op de luchthoedanigheid dan het kleine stukje papier, de wrijving is anders, grotere of kleinere hoeveelheden lucht worden verplaatst etc.

Toegevoegd na 2 minuten:
Daardoor wordt bv snelheid, bewegingsrichting etc. weer beïnvloed, waardoor het ene stuk papier zich anders gaat gedragen dan het andere.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Er werd een VRAAG gesteld.
Jij noemt een aantal factoren die een rol kunnen spelen, maar je geeft geen ANTWOORD op de vraag. En dát is wat WasMaes zoekt!
Ik geef mijn aanvankelijke reactie nu als antwoord, op een goede vraag hoort een echt (en hopelijk goed) antwoord te worden gegeven.