Als het heelal oneindig is, hoe kan het dan uitdeinen?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als het heelal uitdijdt, hoe kan het dan oneindig zijn?

Antwoorden (6)

Misschien heb je wat aan onderstaande link.
Vraag is namelijk al eens eerder gesteld (bijna dezelfde vraag)...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
dank je wel Marianne.. :-)
dus of het dijt wel uit of het is niet oneindig...

Het is wél oneindig en dijt tóch uit...

Maar ik heb geen zin om het nogmaals uit te leggen...

ik zoek even het antwoord op...

zie hieronder...

Toegevoegd op 22-04-2009 12:37:36
http://www.goeievraag.nl/vraag/heelal-exacte-grootte-oneens-zie.5947
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het heelal is dus ook niet oneindig. Het dijt uit (neemt steeds meer ruimte in), dat impliceert dus dat het op een bepaald moment een "einde" heeft. Maar nu moet je niet gaan denken dat je dit einde kunt bereiken of uit het heelal kunt ontsnappen ofzoiets, want dat gaat dus niet.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
dat is juist de definite van oneindig.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat is niet waar. Toen jij nog een klein ukkie was, groeide je ook, maar je nam (gelukkig) niet oneindig veel ruimte in.
Dat is het hem nou net. Het heelal dijt uit met een snelheid sneller/evensnel dan/als het licht. Aangezien veronderstelt wordt dat het niet mogelijk is sneller als het licht voor te bewegen. Kom je zo tot de conclusie dat je het 'eind' nooit zal kunnen bereiken. Vandaar oneindig.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het lijkt voor ons in 3D alsof het uitdijt, maar misschien krimpt het wel in de vierde dimensie.
Dat het heelal oneindig is lijkt ook vanuit ons 3D perspectief zo. Vroeger dacht men ook dat de aarde plat was. Nu denkt men dat het heelal oneindig is.
Misschien dat er iemand nog eens toevallig ontdekt hoe het echt zit.

Overigens weet ik dat de wetenschap er anders over denkt, maar ik ben nu eenmaal eigenwijs :-)