Hoe zorg je ervoor dat bloed ´goed´ blijft? (beschrijving)

Als je bloed bewaard gaat het na een tijdje scheiden (ik weet niet precies in wat, maar het rode scheidt volgens mij van een doorzichtig/gele vloeistof) en na een tijdje droogt het op. Hoe zorg je ervoor dat dit niet gebeurd?
Door er iets aan toe te voegen bijvoorbeeld?

Ik heb zeer weinig ervaring met scheikundige processen.

(het gaat hier om een zeer kleine hoeveelheid)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.1K

Antwoorden (3)

Als het bloed niet mag stollen zit in het voorwerp waarin het bloed terecht komt na afname een antistollingsmiddel dat ervoor zorgt dat het bloed vloeibaar blijft.

Om ervoor te zorgen dat het afgenomen bloed met die stof in aanraking komt, zal de bloedafnemer het buisje waarin het bloed terecht komt zwenken (in de volksmond ook wel als 'schudden' aangeduid).
11 jaar geleden
Het hangt er vanaf wat je met dat bloed wilt.
Een veel gebruikte methode is het toevoegen van citroenzuur. Citroenzuur bindt het Calcium in het bloed. Calcium is namelijk nodig voor de stolling,
Men spreekt dan van citraatbloed.
Bij patienten wordt bloed soms onstolbaar gemaakt met Heparine.
In beide gevallen heb je natuurlijk niet echt het originele bloed.
Reddie
11 jaar geleden
Voor onderzoek zit in de bloedbuisjes oxaalzuur welke het Calcium, nodig om bloed te laten stollen bindt tot een onoplosbare stof, het bloed blijft dan vloeibaar.

Bij donorbloed wordt dit-indien mogelijk-) direct afgekoeld met in aceton opgelost koolzuursneeuw (-80 graden) waardoor het bloed zeer snel bevriest en zo blijft het houdbaar.

Men laat in het toevoerslangetje bloed zitten en smelten die slan op verscheidenen plaatsen dicht, zo kan men van het donorbloed een monster nemen zonder het zakje zelf te ontdooien en/of te openen.

Totdat het bloed is ingevroren wordt het in beweging gehouden.
Uit bloed worden verscheidene belangrijke producten gemaakt,: serum/bloedplasma, bloedcellenconcentraat , stollingsfactor VIII en andere stoffen.
Gewoon bloed wordt ook wel volbloed genoemd maar soms heeft de patient al veel fysiologisch zout/glucose/ Ringer vloeistof gehad en heeft hij juist (alleen) bloedcellen nodig, oa. de Hb waarde is door infusie met bovenstaande oplossingen te laag geworden.
Bloedplasma wordt ook wel gegeven als het bloed te dik is door bijvoorbeeld te veel rode bloedcellen.
Bovenstaande is maar een summiere weergave van alles wat er met bloed buiten het lichaam gebruikt, VOOR afname wordt de donor onderzocht en risicogroepen worden uitgesloten maar het afgenomen bloed zelf wordt ook op van alles getest zoals op HIV.
Dat men nu nog door transfusiebloed AIDS oploopt komt met in Nederland vergaard bloed zo goed als niet meer voor.

Ik ben zelf actief betrokken geweest bij bovenstaande zaken maar dat is al weer enige tijd geleden.

Toegevoegd na 10 minuten:
Om heel kleine hoeveelheden bloed vloeibaar te houden is het toevoegen van oxaalzuur het simpelst, men kan met HEEL weinig oxaalzuur toe.
Citroenzuur wordt ook wel gebruikt, het is niet giftig, oxaalzuur is een zwak giftige stof die voornamelijk in rabarber zit en die schakel je uit door wat kalk door Rabarber te roeren, Ca-Oxalaat is zo goed als onoplosbaar.
Het hangt van de proeven af of men oxalaatbloed, citraatbloed of heparinebloed gebruikt, vandaar dat er bij bloedafname verschillende buisjes gevuld worden, gisteren nog het ik alle drie zien langs komen
die ik moest vullen, ik zat aan de verkeerde kant van de naald (ik kreeg dus de prik) maar een vaardige afnemer maakt er een pijnloos gebeuren van.