Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe zorg je ervoor dat bloed ´goed´ blijft? (beschrijving)

Als je bloed bewaard gaat het na een tijdje scheiden (ik weet niet precies in wat, maar het rode scheidt volgens mij van een doorzichtig/gele vloeistof) en na een tijdje droogt het op. Hoe zorg je ervoor dat dit niet gebeurd?
Door er iets aan toe te voegen bijvoorbeeld?

Ik heb zeer weinig ervaring met scheikundige processen.

(het gaat hier om een zeer kleine hoeveelheid)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.1K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (3)

Als het bloed niet mag stollen zit in het voorwerp waarin het bloed terecht komt na afname een antistollingsmiddel dat ervoor zorgt dat het bloed vloeibaar blijft.

Om ervoor te zorgen dat het afgenomen bloed met die stof in aanraking komt, zal de bloedafnemer het buisje waarin het bloed terecht komt zwenken (in de volksmond ook wel als 'schudden' aangeduid).
(Lees meer...)
11 jaar geleden
Het hangt er vanaf wat je met dat bloed wilt.
Een veel gebruikte methode is het toevoegen van citroenzuur. Citroenzuur bindt het Calcium in het bloed. Calcium is namelijk nodig voor de stolling,
Men spreekt dan van citraatbloed.
Bij patienten wordt bloed soms onstolbaar gemaakt met Heparine.
In beide gevallen heb je natuurlijk niet echt het originele bloed.
(Lees meer...)
Reddie
11 jaar geleden
Voor onderzoek zit in de bloedbuisjes oxaalzuur welke het Calcium, nodig om bloed te laten stollen bindt tot een onoplosbare stof, het bloed blijft dan vloeibaar.

Bij donorbloed wordt dit-indien mogelijk-) direct afgekoeld met in aceton opgelost koolzuursneeuw (-80 graden) waardoor het bloed zeer snel bevriest en zo blijft het houdbaar.

Men laat in het toevoerslangetje bloed zitten en smelten die slan op verscheidenen plaatsen dicht, zo kan men van het donorbloed een monster nemen zonder het zakje zelf te ontdooien en/of te openen.