Waardoor verliest een oxidator elektronen?

Ik doe een werkstuk over de oxidatie van ijzer in de ruimte door middel van uitwisselen van elektronen (redox), en ik vroeg me af wat het atoom 'triggered' om die elektronen af te geven. Bijvoorbeeld in de reactie :
Fe --> Fe + Fe2+ + 2e-
Zou het mogelijk zijn dat dit gebeurt door middel van toegevoegde energie, van, bijvoorbeeld het foto-elektrisch effect?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Thecis
6 jaar geleden
Het kan zijn dat dit bijdraagt, maar de effecten zijn minimaal tot nihil. Anders zouden batterijen niet werken (want de gehele redox reactie daarvan gebeuren in het donker). Ijzer gaat ook niet langzamer roesten in het donker (wel als het minder nat, zout en warm is, maar niet als er minder licht is).

Antwoorden (1)

Dat zou heel goed kunnen.
Op aarde verliest een atoom meestal elektronen omdat een ander atoom er erg "happig" op is. Vaak is dat zuurstof.
Dat betekent dus ook dat er energie bij vrijkomt, vaak in de vorm van warmte.
Het kost energie om een elektron "los te peuteren", maar er komt weer energie vrij als een ander atoom het elektron "oppikt".
Die energie om een elektron "los te peuteren" kan inderdaad ook de energie van een foton zijn.
Een oxidator "verliest" overigens geen elektron, maar het wordt van hem "losgerukt".
Het gaat niet op vrijwillige basis ;-)
Reddie
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Top, bedankt voor je antwoord! :D
Thecis
6 jaar geleden
Heeft te maken met elektronegativiteit en de "wil" om naar een ideale elektronen configuratie te gaan. Het foto-elektrisch effect is een heel ander effect. Redox kan je ook gewoon in het donker uitvoeren, zonder enige vorm van foto-elektrisch effect. Het is dan ook niet aangetoond dat de reacties versneld worden in aanwezigheid van licht. Warmte natuurlijk wel, maar dat is voor elke reactie.