Kun je een element in een ander element veranderen door protonen en neutronen toe te voegen of onttrekken?

Stel van een bepaald element is een tekort, kun je dan een ander element nemen waar genoeg van is en deze bombarderen met protonen en neutronen zodat je het gewenste element krijgt?

Zo blijkt platina bijvoorbeeld een gewild en relatief schaars element te zijn p aarde. Er zijn zelfs plannen om het uit asteroïden te halen. Maar stel je voegt een proton en twee neutronen toe aan iridium kun je dan ook platina maken?

Zo ja hoe kun je dat doen?

erotisi
8 jaar geleden
1.9K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hoi Erotisi,
vooral met iridium lijkt me een slecht plan; dat is nog veel zeldzamer en duurder dan platina...

Antwoorden (4)

Ja, dat kan; zo maken ze de kunstmatige elementen met de hoge atoomnummers. Dat is hoger dan atoomnummer 92.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Cryofiel
8 jaar geleden
Klopt. Het wordt transmutatie genoemd.
+
tinus1969
8 jaar geleden
Het is alleen idioot energievretend., en dus onpraktisch duur.
Ach ja, de droom der alchemisten… goud maken uit lood. Met de steen der wijzen lukte het niet. Maar het kan tegenwoordig door te beschieten met protonen en neutronen. Het nadeel is dat het iedere keer één of enkele atomen oplevert en het dus enorm lang duurt voordat je een macroscopische hoeveelheid hebt. Leuk als wetenschappelijk experiment, maar economisch net zo min haalbaar als het exploiteren van asteroïden.
WimNobel
8 jaar geleden
Dat heet kernfusie of kernsplijting, net wat je toe wilt passen. Het is alleen economisch niet verantwoord omdat het maken meer kost dan oplevert.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat kan, maar het is een slecht idee. Wat overblijft is namelijk een geactiveerd element dat zijn energie nog kwijt moet. M.a.w. het is radioactief.

Niet alleen door activatie maar ook door kernsplijting kan het. Goud is nog zo'n voorbeeld. Het ontstaat soms in kerncentrales. Alleen twee problemen: begin het maar eens te scheiden van de rest van de bazaar.
En dan moet je nog eens zo'n vijf jaar wachten alvorens het vervallen is. Helaas is het dan geen goud meer maar.... hé, wat gek,.... platina.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
erotisi
8 jaar geleden
Maar krijg je altijd een geactiveerd element als je elk atoomelelement met bijv. 1 proton of neutron elektron beschiet? Of treed die radioactiviteit alleen op bij bepaalde soorten (zwaardere?) elementen igv beschieting ?