Uit welke koolwaterstoffen bestaat benzine, en uit welke diesel?

Ik stel de vraag opnieuw, omdat ik niet echt blij ben met het antwoord dat ik kreeg de vorige keer.
http://www.goeievraag.nl/vraag/koolwaterstoffen-bestaat-benzine-diesel.96281
Ik wil dus weten uit welke specifieke koolwaterstoffen benzine en diesel bestaan. En niet met een antwoord komen dat het een mix is van verschillende koolwaterstoffen en dergelijk. Ik wil gewoon weten welke koolwaterstoffen er in benzine en diesel zitten. Dus bijvoorbeeld: 2% octaan, 1% butaan etc, maar dan met de werkelijke waardes, het voorbeeld is gewoon verzonnen onzin.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
9.7K

Antwoorden (4)

Als je bijgaande bron goed leest, zul je zien dat die waardes helemaal niet zo absoluut te geven zijn, en dat er zo'n boel verschillende stoffen in benzine zitten, dat je het er maar mee moet doen. Verder verschilt het ook nog per leverancier.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tekst is te lang, dus klikken op de bron.

(niet de oliebron, maar hieronder;-) )
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat alle antwoorden toch teleurstellend zullen zijn.
Als je de MSDS-en (Material Safety Data Sheet) er op naslaat zul je nergens absolute samenstellingen tegenkomen. Uiteraard zullen ze bekend zijn bij de leveranciers maar die geven dat niet prijs.
De verschillen in samenstelling per leverancier hangt samen met het aanboren van verschillende olievelden door de verschillende aardoliemaatschappijen.
In elk veld zijn de eigenschappen van de ruwe olie weer anders. Daardoor zijn de fracties die uit de naftakrakers komen ook niet altijd van dezelfde samenstelling en kwaliteit.
Dus, een eenduidig antwoord met absolute getallen kan gewoonweg niet gegeven worden.

Eén voorbeeld van benzine:
- Solvent Nafta, licht alifatisch 97,1 %
- Octaan 1.5 %
- n-Heptaan 1,16 %
- Xyleen (isomeer van o, t en p) 0,13 %
- m-Xyleen 0,05 %
- Ethylbenzeen 0,03 %
- Benzeen 0,015 %
- Tolueen 0,0118%

Van diesel kan ik geen samenstelling vinden.
Het koolwaterstofmengsel heeft een ketenspreiding van C9 tot C20.

Toegevoegd na 4 minuten:
De Chemiekaart zegt:

Er zijn vele gasoliën/dieselbrandstoffen. De formele definitie van de verbinding met dit CAS-nummer is: aardoliedestillaat met een viscositeit van 32,6 SUS tot 40,1 SUS bij 37,7°C. Voor andere CAS-nummers gelden andere specificaties.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat kun je zo ook niet zeggen. Koolwaterstoffen zijn organisch chemische verbindingen van uitsluitend waterstof en koolstof met de algemene formule CnHm.
B en D bestaan o.a. uit koolwaterstoffen waarvan de verbinding (samenstelling) niet vaststaat. B.v. benzine bestaat uit een mengsel van koolwaterstoffen met doorgaans 4 tot circa 12 koolstofatomen.
Er bestaat niet zoiets als "de precieze samenstelling van benzine" het is een mengsel van diverse stoffen. Dat mengsel heeft wel bepaalde eigenschappen, maar de chemische samenstelling is telkens weer net even anders. De specificatie van 6 maatschappijen varieren (massa %) als volgt: Alkanenen 17 tot 65, Cyclo-alcanen 0-47, Aromaten 10-38.
Bijgaande site doet toch een poging.