Het voorvoegsel 'kilo-' in kilohertz (en in kilometer, kilogram, kiloliter, kilopascal) is één van de prefixen uit het SI-stelsel (zie bron).

Kilo staat voor 1000; een kilogram is dus 1000 g; een kilometer 1000 m, en een kilohertz 1000 Hz.

Dus 1 hertz = 1/1000 kHz = 0,001 kHz = 10^-3 kHz.

Eén van de grappen van de prefixen van het SI-stelsel is overigens dat er Latijnse telwoorden gebruikt zijn voor de verkleinende prefixen (dus deci = 1/10, centi = 1/100, milli = 1/1000), en (oud-)Griekse (tel)woorden voor de vergrotende prefixen: deka = 10, hecto = 100, kilo = 1000 etc.

Je kunt die prefixen helaas niet combineren, anders had je kunnen zeggen dat 1 hertz gelijk was aan een millikilohertz... :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
en na milli komen micro, nano, pico, femto en atto. en na kilo komen mega, giga, tera, peta en exa en de allergrootste die ik ken is een googol.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@kempo: Je vergeet er een paar, zie de link in mijn bronnen. Googol is geen SI-prefix (geen multiplicator ofte vermenigvuldigingsfactor) maar een getal. Het hoort dan ook niet in het bovenstaand rijtje thuis, maar in de serie 'duizend, miljoen, miljard' etc. en schijnt een alternatieve naam te zijn voor "tien sexdeciljard". Overigens kan het nog groter: googolplex is 10^googol. :-P Zie ook http://nl.wikipedia.org/wiki/Googol

Andere antwoorden (5)

1 Hertz is 0,001 kilohertz.
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hoewel het antwoord perfect is, is het eigenlijk niet eens +1 waard, zo simpel is het.
AWM
14 jaar geleden
En toch komen mensen tientallen minuten later op hetzelfde idee :)
AWM
14 jaar geleden
Ja, en ook twee pond :)
AWM
14 jaar geleden
Ik wil een kilopunt!
Toch dank :)
Kilo staat voor 1000. Dus 1 hertz is 1/1000 kiloherz, = 0.001kilo herz.

Klinkt wel alsof je geen zin hebt in huiswerk doen..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
____ Kilohertz = 1 Hertz
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zelfde vraag als "hoe druk je 1 gram uit in kilogram", of "hoe druk je 1 meter uit in kilometer", of "hoe druk je 1 ton uit in kiloton" - enzovoort.

1 Hz = 0,001 kHz (1 Hz is een duizendste kHz). Want 1 kHz is 1000 Hz. Net als 1 kg = 1000 g, dus 1 g = 0,001 kg. Zelfde voor meter en ton.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is wel heeeeeel gemakkelijk puntjes verdienen.

Kilo = duizend

1/1000 Khz dus...