Hoe komt het dat een magneet het ene soort metaal wel aantrekt en de andere niet?

Toegevoegd na 2 dagen:
Ik heb tot zover erg genoten van de discussie in de reacties, mensen! Ik hou hem nog even open deze vraag!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
9.4K

Antwoorden (5)

Dat heeft te maken met de lading van het metaal. Het metaal zit vol atomen. Deze atomen zorgen ervoor dat het wel of niet word aangetrokken door een magneet. Ook een magneet zelf heeft een lading van atomen. Daarom kan een magneet niet altijd op een andere magneet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
een magneet trekt alleen ijzerhoudende metalen aan.
zoals staal. in de niet ijzerhoudende metalen. non ferro metalen, zoals roest vast staal, daar zit te weinig ijzer in om door een magneet aangetrokken te worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik dacht, zal het even in Jip en Janneke taal uitleggen.
als je dan een min geen, vertel er dan even bij waarom.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
(niet mijn min)
Maar het klopt niet helemaal.
(hoogwaardig) RVS wordt niet aangetrokken door een magneet terwijl het voor het grootste gedeelte uit ijzer bestaat. Er zit genoeg ijzer in maar door de verbindingen met nikkel en chroom wordt het niet meer aangetrokken door een magneet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Och, het lijkt erop dat er gewoon iemand is die graag (zonder reden) minnetjes geeft..
Sommigen vinden daar hun lol in.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik vind het geen antwoord op de vraag. De vraagsteller vraagt waarom het ene metaal wel wordt aangetrokken en het andere niet. Het antwoord zegt alleen dat ijzer wel wordt aangetrokken en andere metalen niet. Dat had de vraagsteller ook al geconstateerd, dus vandaar de vraag juist.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ijzer en staal zijn twee verschillend dingen.
je heb ferro metalen (ijzer houdend) b.v. staal
en je heb non ferro metalen (niet ijzer houdend) b.v. aluminium, goud,
er daar zit het verschil.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En nikkel, kobalt en gadolinium dan? Dat is allemaal geen ijzer hoor. Toch magnetisch. Ik blijf erbij: dit is geen antwoord op de vraag.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik heb ook nergens verteld dat ijzer de enige is verantwoordelijk voor het magnetisme van magnetiet is het aanwezige ijzer. Veel ijzerlegeringen vertonen magnetisme. Naast ijzer vertonen inderdaad ook nikkel, kobalt en gadolinium magnetische eigenschappen. er zijn ook een aantal RVS soorten die magnetisch zijn.
deze beginnen met hun aanduiding altijd met het cijfer 4
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"een magneet trekt alleen ijzerhoudende metalen aan" Maar daar gaat het niet om. Het gaat erom dat je alleen de constatering van de vraagsteller herhaalt, maar geen antwoord op de vraag geeft. Dat sommige metalen wel en andere niet worden aangetrokken door een magneet, dat weet de vraagsteller al. De vraag is waarom dat zo is en daarop geef je dus geen antwoord.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja ik kan wel aan de gang blijven, waarom is plastic niet magnetisch?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is weer een andere vraag. Maar daarmee is jouw antwoord nog steeds geen antwoord.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De vraagsteller heeft het nergens over ijzer (Fe)
Prima poging tot een "Jip en Janneke" uitleg.
(alleen niet volledig)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, precies, de vraagsteller heeft het niet over ijzer. Wel over magnetische metalen en niet-magnetische metalen. Ik zie geen uitleg over hoe dat onderscheid komt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
lees de eerste zin nog eens:
wel Fe= magnetisch, geen Fe= niet magnetisch
(dit is niet volledig, maar beter zou ik het in J&J taal niet kunnen zeggen)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goed, nog eenmaal. Als 't dan niet duidelijk is wat ik wil zeggen, geef ik 't op. De vraag is: Waarom trekt een magneet het ene metaal wel aan en het andere niet? Het antwoord is: Een magneet trekt alleen ijzerhoudende metalen aan. Naast dat het gewoon onvolledig is en daarmee ook al fout, geeft het nog geen antwoord op de vraag waarom dat dan zo is. Waarom wel "ijzerhoudende metalen" en geen "niet-ijzerhoudende metalen"?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
omdat alleen ijzer, nikkel, kobalt en gadolinium magnetische eigenschappen hebben.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik geef 't op...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dan ga ik door: neen, aluminium heeft ook magnetische eigenschappen. En nog veel meer metalen. Ligt aan de temperatuur.
Een metaal bestaat uit atomen. Deze atomen hebben een kern met neutronen en protonen. Daar omheen zweven electronen die een negatieve lading hebben. De vorm van de baan van deze elektronen (dus hoe ze bewegen) zorgt voor een zwak magnetisch veld.

Bepaalde metalen hebben een structuur die ervoor zorgt dat hun elektronen gemakkelijker een magnetisch veld kunnen vormen. Hoe meer elektronen in een metaal, hoe sterker het magnetisch veld.
Ijzer, nikkel en cobalt zij het sterkst magnetisch. Aluminium en koper kunnen ook wel worden gemagnetiseerd, maar hun magnetisch veld is heel zwak en niet sterk genoeg om een ander metaal aan te trekken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ In wiki staat het een stuk moeilijker, maar volgens mij klopt het.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Magnetisme De veroorzaker van magnetisme is dus altijd een elektron, zowel bij een vaste als bij een elektromagneet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dan zouden zware metalen nog sterker magnetiseerbaar moeten zijn dan ijzer, want meer elektronen. Maar dat is niet zo. Antwoord klopt dus niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
beter lezen Widar: er staat eerst "Bepaalde metalen hebben een structuur.."
Daarna staat pas dat van meer elektronen. Dus eerst moet de structuur er zijn, daarna tellen de electronen pas. Sowieso een beetje zwak om een antwoord, met een wiki link erbij "niet kloppend" te noemen zonder zelf met een uitleg te komen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"Sowieso een beetje zwak om een antwoord, met een wiki link erbij "niet kloppend" te noemen zonder zelf met een uitleg te komen." Dat is altijd een zwak excuus als iemand kritiek geeft. Er staat gewoon dat hoe meer elektronen een metaal bevat, hoe magnetischer het is. (Dat heeft niets met de structuur te maken.) Dat is dus simpelweg niet waar, zoals ik al zei.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Daarvoor staat nog iets, zonder die voorwaarde geldt de rest van het verhaal niet. Kritiek is iets anders, dan slecht lezen, iets over zware metalen erbij halen en een conclusie trekken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is geen voorwaarde voor de daarop volgende zin. Die twee zinnen hebben niks met elkaar te maken zelfs. Misschien moet je zelf iets beter lezen. Maar ik geef 't op, ik heb geen zin om te gaan bakkeleien hierover.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Laat ik het anders zeggen:
Meer elektronen zorgen voor meer magnetisme, dit magnetisme valt echter tegen elkaar weg als de structuur niet goed is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vandaar dus mijn reactie: zwaardere metalen hebben meer elektronen en zouden volgens die redenering dus sterker magnetisch moeten zijn. Dat zijn ze echter niet.
Of een metaal gemagnetiseerd kan worden heeft alles te maken met de verdeling van de elektronen in het metaal. Het metaal atoom moet nl. een ongepaard elektron hebben.

Het begrijpen vereist enige kwantum mechanische kennis, toch zal ik een poging wagen. Ik krijg graag feedback over als iets onduidelijk is.
Om te beginnen hebben elektronen 'spin'. Deze eigenschap kun zou je kunnen zien als de richting waarop het elektron rondraad om zijn eigenas*. Laten we zegen dat het elektron een elektron linksom (-1/2) of rechtsom (+1/2) draait. Dit draaien zorgt er voor dat het elektron een eigen klein magnetische veld heeft 'in de draai richting'*.
Vervolgens is belangrijk te weten dat er verschillende energie niveau's zijn waarop een elektron zich kan bevinden. Dit zijn de banen van een elektron.
Per energie niveau mogen twee elektronen zitten. Deze twee moeten dan wel een tegenovergestelde spin hebben (Uitsluitingsprincipe van Pauli). Dus op 1 niveau kan zich alleen 1 links en 1 rechts draaiend elektron bevinden. Deze tegenovergestelde spin zorgt er voor ze elkaars magnetische veld opheffen.
Echter het kan ook zo zijn dat een energie niveau maar 1 elektron bevat. Dit ongepaarde elektron en is nodig voor magnetisme, omdat zijn veld niet word opgeheven door een buurman. In weze is het elektron nu een super klein magneetje.
Niet alle metalen hebben een ongepaard elektron, daarom zijn ze niet allemaal te magnetiseren.

Een extern magnetische veld (magneet) zorgt er voor dat de ongepaarde elektronen zich gaan richten naar dat veld. Je zou het kunnen zien als of al deze kleine magneetjes de zelfde kant op gaan wijzen (zie figuur). Dit zorgt er voor dat het magnetische veld wordt versterkt. Hierdoor wordt het metaal dus 'aangetrokken tot de magneet'.

* Kwantummechanische eigenschappen kun je eigenlijk niet omschrijven me aller daagse voorstellingen, maar anders wordt het een te warrig verhaal.

Toegevoegd na 12 minuten:
Als we heel volledig zijn moet ik er bij zegen dat een ongepaarde elektronen een vereiste is, maar geen garantie dat een metaal wordt aangetrokken door een magneet. Metalen met ongepaarde elektronen kunnen ook eigenschappen hebben waardoor het effect veel kleiner is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ Ik kan het volgen met een redelijk vwo natuurkunde eindcijfer.
Dit is echter geen Jip en Janneke taal, maar dat is denk ik ook niet mogelijk.
Ondanks de vele antwoorden en reaacties ga ik een schot wagen.
Sommige stoffen hebben hun electronen die in de schillen zitten in grotendeels een richting draaien.
Vroeger noemden we dat elementaire magneetjes,
Ijzer, cobalt en nikkel zijn de bekendste metalen maar tegenwoordig makt men legerigen of gesinterde magneten van bariumferriet en bijvoorbeeld neodyniumlegeringen.
Ook de SmCo magneten zijn het noemen waard.
Men ontdekte dat sommige legeringen VEEL sterkere magneten opleverden dan de ferrometalen.
het begon met Al Ni Co. Deze magneten waren vele malen sterker dan even zware ferriet of andere magneten.

Dat heeft alles te maken met HOE de electronen in het rooster gaan spinnen.
en vooral, permanent richtbaar zijn.

De krachtige magneten produceren een veld van fotonen met een positieve of negatieve spin.

Hoe meer de electronen in een vlak en de zelfde rotatierichtting kunnen geraken, daarbij vermeldend dat ze met een snelheid van ongeveer 3000Km/S (0.01C)om de kern van hun atoom draaien en dus volkomen in een golffase zijn, hoe meer fotonen ze buiten de magneet met de eerder genoemde spin kunnen genereren, ofschoon magnetische "lading"van fotonen geen energie vertegenwoordigen zoals lichtfotonen.
\daarom is een magneetveld ook geen energie op zich, ze veroorzaakt pas energie wanneer er een kracht het magneetveld verplaats langs een geleider verplaatst of een geleider het veld doorkruist.

De andere wijze een magneet te maken is een spoel waardoor een (gelijk)stroom loopt, een geschikte kern van weekijzer (gelamelleerd om wervelstromen te beperken)
veroorzaken veel meer fotonen dan een "kale spoel'waar stroom doorheen loopt.

Als alleijzer atomen meedoen gaat de kern in verzadiging en helpt niet verder mee.
Toch is een electromagneet krachtiger te maken dan een "permanente" magneet, alhoewel je met SmCo en NdBaFe
magneten zeer uit moet kijken.

Zo heb ik dit soort magneten die een ton (1000KG)kunnen heffen en in een kunststof buis met gelijknamige polen NIET tegen elkaar kunt drukken (magnetische vering)
Die energieloze fotonen welke het veld opbouwen zijn dus niet om mee te spotten!!